۱-۴ اهداف پژوهش

هر پژوهشگر هنگام اجرای پژوهش در پی دستیابی به هدف یا اهداف خاصی می‌باشد که لازمه آن مشخص کردن هدف کلی و اهداف فرعی است.

هدف کلی:

بررسی رابطه ی بین خودکارآمدی، توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه.

اهداف ویژه:

    1. بررسی رابطه ی خودکارآمدی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه

    1. بررسی رابطه ی توانایی فراشناختی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه

    1. بررسی رابطه ی انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه

  1. بررسی سهم هر یک از متغیرهای انگیزش تحصیلی، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی در پیش‌بینی عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی شیبکوه.

۱-۵فرضیه‌های پژوهش

فرضیه کلی:

بین خودکارآمدی، توانایی فراشناختی و انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه رابطه ی معنی داری وجود دارد.

فرضیه های جزئی:

    1. بین خودکارآمدی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه رابطه معناداری وجود دارد.

    1. بین توانایی فراشناختی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه رابطه معناداری وجود دارد.

    1. بین انگیزش تحصیلی با عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی منطقه ی شیبکوه رابطه معناداری وجود دارد.

  1. متغیرهای انگیزش تحصیلی، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی پیش بین های عملکرد ریاضی دانش آموزان دبیرستانی شیبکوه می‌باشند.

۱-۶ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

عملکرد ریاضی

    • تعریف مفهومی: به میزان یادگیری آموزشگاهی فرد در درس ریاضی به صورتی که توسط نمرات این درس سنجیده می شود اطلاق می‌گردد(حجازی، ۱۳۸۷).

  • تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود نمره های درس ریاضی است که دانش آموزان در امتحان ریاضی کسب کرده‌اند.

خودکارآمدی

      • تعریف مفهومی: خودکارآمدی به باورهای فرد در باره ی توانایی‌های خود برای یادگیری یا انجام رفتارها در سطحی قابل قبول اطلاق می شود (بندورا، ۱۹۹۷).

  • تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از خودکارآمدی نمره ای است که دانش آموزان از ‌پاسخ‌گویی‌ به پرسشنامه خودکارآمدی عمومی[۱](GSE) که توسط شرر و مادوکس(۱۹۸۲) برای بررسی خودکارآمدی عمومی طراحی شد و دارای ۱۷ گویه می‌باشد، به دست می آورند.

توانایی فراشناختی

    • تعریف مفهومی: توانایی فراشناختی به شناخت دانش آموز درباره یادگیری به وسیله ی خودش اشاره دارد(پانائورا[۲] و همکاران، ۲۰۰۳).

  • تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از توانایی فراشناختی نمره ای است که دانش آموزان از ‌پاسخ‌گویی‌ به پرسشنامه توانایی فراشناختی(MCQ-30) که توسط کارت رایت هاتون و ولز (۱۹۹۷) برای بررسی توانایی فراشناختی طراحی شد و دارای ۳۰ گویه می‌باشد، به دست می آورند.

انگیزش تحصیلی

    • تعریف مفهومی: انگیزش به نیروی ایجاد کننده، نگهدارنده و هدایت کننده رفتار گفته می شود و انگیزش تحصیلی به انگیزشی اطلاق می شود که تلاش دانش آموز در عملکرد تحصیلی را افزایش می‌دهد (دسی و ریان[۳]، ۱۹۸۵).

  • تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از انگیزش تحصیلی نمره ای است که دانش آموزان از ‌پاسخ‌گویی‌ به پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر که شامل ۳۳ گویه می‌باشد، به دست می آورند.

فصل دوم

ادبیات و پیشینه پژوهش

۲-۱ مقدمه

یکی از دغدغه های پژوهشگران تعلیم و تربیت، بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. در این بین، یادگیری معنادار ریاضی توسط فراگیران نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. لذا مطالعه عواملی که بر عملکرد ریاضی فراگیران تاثیر می‌گذارد ضروری است. پژوهش های گذشته در زمینه آموزش ریاضی نشان داده است که فراگیران با اضطراب ریاضی بالا، عملکرد ریاضی ضعیف تری در مقایسه با افراد با اضطراب ریاضی پایین از خود نشان داده‌اند. همچنین دانش آموزان با دقت و نگرش ریاضی بالا در مقایسه با افراد با نگرش و دقت ریاضی پایین به طور معناداری عملکرد ریاضی بهتری از خود نشان داده‌اند. بر این اساس بررسی عوامل مرتبط با عملکرد ریاضی دانش آموزان ضروری است. بر این اساس در این فصل نیز به بررسی مفاهیم مرتبط با متغیرهای پژوهش از قبیل عملکرد ریاضی، انگیزش تحصیلی، توانایی فراشناختی و خودکارآمدی و در بخش انتهایی فصل نیز به مرور پژوهش های انجام شده در این خصوص در دو بخش داخلی و خارجی پرداخته می شود.

۲-۲ عملکرد ریاضی

تعریف ریاضیات

ریاضیات زبانی است که در تعریف دقیق اصطلاحات و نمادها به کارمی رود و ما را در برقراری ارتباطات علمی و سایر ارتباطات در زندگی روزمره توانا می‌کند(هاراچیویز[۴] و همکاران، ۲۰۰۰).

درس ریاضی از جمله مهارت‌های اساسی است که در زمره دروس مهم و بنیادی در دوران تحصیل محسوب مـی شـود. تحقیقـات و مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط پویایی بین رشد و توسعه جامعه و کاربرد ریاضیات وجود داشته است. ریاضی یک زبان کمی است که دقیق تر از آن وجود ندارد. وقتی واژه های کیفی به کمی تبدیل شوند کار ریاضی کرده ایم(همان منبع).

تعریف عملکرد ریاضی

عملکرد ریاضی یعنی چگونگی بروز دانش ریاضی فرد در موقعیت های مختلف است که تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی واقع می شود. عوامل درونی و عوامل بیرونی به ترتیب نقش بردارهای تسهیل کننده و بازدانده رفتار ریاضی را ایفا می‌کنند. در این میان هیجان ها به مثابه یک عامل درونی و مؤثر در ساختار شخصیتی هر فرد مورد بحث قرار می گیرند؛ با توجه ‌به این که جداسازی مقوله شناخت از فرایند های عاطفی موجب خلط در بازتابش دقیق تجربه انسانی می شود(کورنو[۵]، ۱۹۹۱).

عوامل مؤثر بر عملکرد ریاضی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...