پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۳-۲- مبحث دوم: حقوق و آزادیهای سیاسی و فرهنگی – 8 |
علاوه بر این ماده بیستم لایحه مطبوعات مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸ نیز مقرر نموده است: «هر کس به وسیله مطبوعات به دین مبین اسلام و مقدسات آن یا سایر مذاهب رسمی کشور اهانت کند، به شش ماه تا دو سال حبس جنحهای محکوم میشود.»
جرم توهین به مقدسات از جرایم عمدی محسوب میشود و علاوه بر سوءنیت عام، سوءنیت خاص یعنی قصد تحقیر و کوچک شمردن مقدسات یا پیامبران را نیز لازم دارد. بنابرین اگر شخصی بدون توجه به چنین موضوعاتی رفتار موهن انجام دهد، مشمول این مواد نیست.[۲۰]
قوم لر که در سرزمین لرستان زندگی میکنند، بیشتر آن ها پیرو مذهب تشیع هستند. مسلم است که هر قوم و دستهای از اعتقاد و باورهای خود تأثیر میپذیرد و آداب و رسوم و اعتقاد و باورهای خود را با توجه به آن دین و مذهب پیریزی میکند.
تأثیر دینی و مذهبی مذکور در زندگی اجتماعی و فردی این قوم کاملاً ملموس است. پیشینه مذهب تشیع در قلمرو لرستان، به آغاز قرن چهارم هجری و روی کار آمدن دولت شیعی آلبویه بر میگردد. روی کار آمدن این دولت شیعی عاملی برای تقویت باورهای شیعی در سرزمین لرستان شد. در کنار مذهب تشیع و همچنین گرایشهای صوفیانه زندگی مردمان این دیار کهن را تحت تأثیر قرار داد.
۳-۱-۳- گفتار سوم: منع تبعیض نسبت به اقلیتها
بهموجب ماده ۲ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی: «هر گونه تمایز، انحصار، محدودیت یا اولویتی که بر اساس نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و دیگر عقاید، منشأ ملی یا اجتماعی، اموال تولد یا دیگر وضعیتها صورت گرفته و هدف از آن محروم نمودن یا عدم شناسایی حقوق بشری و آزادیهای اساسی افراد در زندگی اجتماعی، سیاسی اقتصادی، فرهنگی و دیگر زمینههای عمومی بوده یا چنین اثری داشته باشد.»
لازم به ذکر است که علاوه بر ماده ۲ در ماده ۲۶ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی نیز یک بار دیگر بر اصل منع تبعیض تأکید شده است: «تمام افراد در مقابل قانون برابر هستند و بدون تبعیض مستحق حمایت مساوی قانون میباشند. قانون باید هر نوع تبعیض را ممنوع نماید و برای تمام افراد حمایتهای مؤثر و مساوی را علیه هر نوع تبعیض و در هر مرحلهای مانند نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگر و همچنین ملیت، وضع اجتماعی، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگری تضمین نماید.»
تفاوت میان ماده اخیر با ماده ۲ در این نکته نهفته است که دولتها موظفند علاوه بر رعایت اصل منع تبعیض در برخورداری از حقوق مندرج در ماده ۲ میثاق؛ بهرهمندی بدون تبعیض تمام افراد از کلیه حقوق و امتیازات مندرج در نظام داخلی و دیگر اسناد بینالمللی از جمله حقوقی که در میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی به آن ها اشاره نشده است را تأمین نمایند.
متأسفانه در قوانین کیفری ایران در مورد تبعیض نسبت به اقلیتهای دینی قانونی به چشم نمیخورد و از این لحاظ دچار ضعف قانونی هستیم.
قوم لر که در استان لرستان و به طور پراکنده در استانهای همجوار لرستان زندگی میکنند از پیروان مذهب تشیع هستند. این قوم دلیر، اعتقادی کاملاً پایدار و راستین به دین و مذهب دارند و بررسی باورها و اعتقادات آن ها نشان میدهد که در لایهلایه فرهنگی این قوم گرایش به دین و مذهب دیده میشود.
۳-۲- مبحث دوم: حقوق و آزادیهای سیاسی و فرهنگی
۳-۲-۱- گفتار اول: حق تعیین سرنوشت
یکی از مطالبات گروههای اقلیت قومی یا زبانی و یا گروههای بومی که به صورت مجتمع در ناحیهای از کشور سکونت دارند و در مواردی مشکلات خاص سیاسی و اجتماعی در کشور پدید میآورند؛ ادعای تشکیل کشور مستقل و یا الحاق به کشور خویشاوند است که موضوع تجزیهطلبی را مطرح میسازد. این ادعا عموماً بر اساس اصل حق تعیین سرنوشت خود مطرح میگردد. از آن جهت که ادعای مذکور در منتهای طیف مطالبات گروههای اقلیت قرار میگیرد.
یکی از مسائلی که در رابطه با حق تعیین سرنوشت اقلیتها قابل طرح است؛ مسأله مربوط به جداییطلبی ایشان است. در قرن حاضر تلاش اقلیت فرانسوی زبان کبک در کشور کانادا و یا گروه اقلیت کاتالان در اسپانیا برای جدایی از کشورهای مربوط و تشکیل دولت مستقل را میتوان در چارچوب این نظریه تحلیل نمود.
بنابرین درخواستهای جداییطلبی و استقلالخواهی گروههای اقلیت موضوعی نیست که تنها از سوی اقلیتهای ساکن در کشورهای غیردموکراتیک مطرح شود.
به عنوان یک قاعده کلی میتوان گفت در هر کشوری که گروههای قومی، مذهبی و زبانی در عرصه سیاسی همیشه در اقلیت بوده و در موضع اپوزیسیون قرار داشته باشند، کم و بیش تمایل به جدایی و تشکیل کشور مستقل وجود دارد. بدیهی است در کشورهایی که شکافهای قومی، مذهبی و زبانی وجود ندارد و ترکیب جمعیتی کشور تقریباً از تجانس برخوردار است؛ احزاب و گروههای سیاسی اقلیت میتوانند امیدوار باشند که در انتخابات با ارائه برنامه های موردپسند خود به قدرت برسند اما در کشورهای نامتجانس و چند قومیتی که کشور تحت تأثیر ناسیونالیسم شدید قومی است، احزاب سیاسی عمدتاًً بر محور قومیت تشکیل میشوند و رأیدهندگان با توجه به مصالح و منافع قومی به همکیشان و همنژادان خود رأی میدهند. بهواقع در جوامعی که قومیت مبنای مهم هویت است، اصولاً رقابت گروههای سیاسی بر سر منابع کشور در امتداد خطوط قومی شکل میگیرد.
بررسی حق تعیین سرنوشت که مبنای ادعای گروههای اقلیت بوده به ضرورتی انکارناپذیر در موضوع حمایت از اقلیتها تبدیل شده است.
و لکن باید توجه داشت که به هر حال حق تعیین سرنوشت با جداییطلبی متفاوت است و هیچ اقلیتی نمیتواند با توسل به حق تعیین سرنوشت خواستار جدایی شود، زیرا این مسأله به صلح و امنیت بینالمللی آسیب وارد میسازد. دیوان بینالمللی دادگستری نیز در بخشی از رأی مربوط به اختلاف میان کشورهای بورکینافاسو و مالی به این موضوع اشاره نمود و اعلام نمود که بخشی از جمعیت یک کشور نمیتواند از کشور محل سکونت خود جدا شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 06:20:00 ب.ظ ]
|