توزیع داوطلبان در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵-۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری وفنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵- ۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری و فنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی خرداد شرکت داشته اند (تعلیم و تربیت ،۱۳۵۶ )

نتیجه گیری :

در یک جمع بندی کلی به نظر می‌رسد که روند تعلمی و تربیت جهانی از توجه به مبانی و مسائل ذهنی و معنوی شروع شده و به سوی عملی و یدی شدن حرکت کرده و در نهایت به نقطه ای رسیده است که ما به آن تعلیم و تربیت ، فنی و حرفه ای می گوییم .این جریانات بالنده ناشی از نیاز جوامع گوناگون به رشد و توسعه امکانات مادی و رفاهی بوده است . که نتیجه آن اختراعات و اکتشافات مهمی است که انجام شده وزندگی انسان های دگرگون ساخته است .

در موقعیت کنو نی کشور ما که از نتایج از این اختراعات و تکنو لوژی سود می‌برد و خود نیز در آن سهم می‌باشد. لازم است که توجه بیشتری بدان مبذول دارد .

با گسترش تحقیقات در کلیه علوم جاری علی الخصوص علوم فنی و حرفه ای در متن کار قرار گیرد تا بتوانندپا به سوی کشور های اروپایی و پیشرفته حرکت کرده و از قافله عقب بماند .

مدارس فنی و حرفه ای و رشته‌های مربوط به کار و دانش می توانندپاسخگوی نیازهای فنی و حرفه ای کشور باشند .به شرط آن که این امر جدی گرفته شود و روز به روز با باز خوردهای علمی ، اشکالات و معایب آن ها بر طرف شده و بر اساس نیاز های جدید جامعه تغییر نماید.

روش شناسی تحقیق :

در پژوهش انجام شده از روش علی –مقایسه‌ای (پس رویدادی ) استفاده می‌کنیم . در این روش معمولاًپژوهشگر می‌خواهد علل کاری را که انجام شده به دست آورد .

در این روش معمولاً پژوهشگر هیچ گونه تاًثیری در وقوع اتفاقات ندارد و نمی تواند در متغییرها دستکاری نماید . دلیل انتخاب این این روش نیز این بوده ،که ما در گرایش دانش آموزان که به هنرستان ها مراجعه و تحصیل اطلاعات کافی نداشته ایم .

فلذا با بررسی علت ها ی موجود در رفتار و نمرات درسی ،شغل ،سواد ،والدین و تشویق کسانی که با نوجوانان سرو کار داشته اند .

قصد داریم ،این علل را کشف نماییم و در واقع این گروه دانش آموزان را با دانش آموزان را با دانش آموزان دیگر که ‌به این رشته ها روی نیاورده اندمقایسه نماییم .

جامعه آماری:

جامعه عبارتند از :کلیه دبیرستان های فنی و حر فه ای دخترانه شهرستان ابهر

نمونه آماری :

نمونه آماری ۱۲۰ نفر می‌باشد .

روش نمونه گیری :

روش نمونه گیری تصادفی ،چند مر حله ای می‌باشد .

ابزار پژوهش:

ابزاری که جهت اندازه گیری استفاده می شود شامل یک ‌پرسشنامه تر کیبی است .

در این پرسشنامه از ۲۲ سوال استفاده شده است . سوال ۱-۴ به فرضیه اول و سوم ۸-۵ به فرضیه دوم و سوال ۹-۱۷ به فرضیه سوم ۱۸-۲۰ به فرضیه ۴ و سوال ۲۲-۲۰ به فرضیه پنجم پاسخ می‌دهد و در قسمت مشخصات هم شغل پدر ،مادر ،معادل ترم اول، دوم ، سال گذشته و میزان تحصیلات مادر نیز مورد سوال قرار گرفته است .

شیوه اجرا :

پرسشنامه ای که به صورت گروهی در بین بچه ها توزیع گردید .

طرح پژوهش :

با بهره گرفتن از پرسشنامه می توان اطلاعات مربوط ‌به این تحقیق را جمع‌ آوری نمود و با بهره گرفتن از امار توصیفی می توان به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازیم .

فصل چهارم :

تجزیه وتحلیل داده ها

در این فصل داده های گرد آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .بدین صورت که پرسش های مربوط به سوءالات پژوهشی و فرضیه‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد . لذا فرضیه با سوءال پژوهش مطرح و از پرسش های مربوط در جداول مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و سپس در محدوده فرضیه مذبور قضاوت می شود ، به همین ترتیب کلیه فرضیه‌ها بر اساس پرسش هایی مورد نظر قرار می‌گیرد .

لازم به ذکر است که کلیه دانش آموزان ۱۲۰ نفر می‌باشند که همگی در تنها هنرستان فنی وحرفه ای دخترانه ابهر مشغول تحصیل بوده اند.

فرضیه شماره ۱:

بین شغل والدین و گرایش فرزندانشان به رشته‌های هنرستانی رابطه وجود دارد . برای قضاوت ‌در مورد فرضیه مذبور داده های مربوط در جدول شماره ۱و۲ گرد آوری شده است .

جدول شماره ۱- توزیع فراوانی و در صد پدران شاغل

شغل

فرهنگی وکارمند

شغل آزاد

پزشکی

فنی یا مهندسی

کارگریا

کشاورز

سایر

سفید

فراوانی

۲۲

۲۷

۱

۶

۴۶

۴

۴

در صد

۶۶/۲۶

۵/۲۲

۸۳%

۵

۳۸

۳۳/۱۲

۳۳/۳

این جداول نشان می‌دهد که شغل والدین ۳۸ % از دانش آموزان رشته‌های فنی وحرفه ای کارگر و یا کشاورز است که این رقم بالایی است . شغل فرهنگی و کارمند بیش از ۲۶ % می توان تا حدودی نتیجه گرفت که شغل ها ی بالای اجتماع کمتر فرزندان خود رابه هنرستان ها می‌فرستند ویا فرزندانشان علاقه کمتری ‌به این رشته ها دارند.

جدول شماره ۲: توزیع فراوانی و در صد مادران شاغل

شغل مادر

خانه دار

شاغل

سفید

فراوانی

۱۰۷

۷

۶

در صد

۱۶/۸۹

۸۳/ ۵

۵

این جدول نشان می‌دهد که اکثریت مادران این دانش آموزان خانه دار بوده

و تعداد کمی شاغل هستند .

فرضیه شماره۲:

دانش آموزانی که در ترم اول و دوم از پیشرفت تحصیلی بر خوردار بودند که کمتر از دانش آموزان دیگر به شاخه های فنی و حرفه ای دارند . برای قضاوت ‌در مورد فرضیه شماره ۲ جداول های شماره ۳ و۴ و ۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

جدول شماره ۳: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول

معدل ترم اول

۱۰تا۱۲

۱۴ تا۱۵

۱۵ تا ۱۷

۱۷ به بعد

سفید

فرا وانی

۳۴

۴۸

۳۰

۲

۶

در صد

۳۳/۲۸

۴۰

۲۵

۶۶/۱

۵

جدول شماره ۴: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم دوم

معدل ترم اول

۱۰ تا ۱۲

۱۴ تا۱۵

۱۵ تا۱۷

۱۷ به بعد

سفید

فراوانی

۳۷

۴۶

۲۱

۴

۱۲

در صد

۸۳/۳۰

۳۳/۳۸

۵/۱۷

۳۳/۳

۱۰

جدول شماره ۵: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول و دوم

معدل ترم اول

۱۰تا ۱۴

۱۴ تا ۱۵

۱۵ تا۱۷

۱۷ به بعد

سفید

فراوانی

۷۱

۹۴

۵۱

۶

۱۸

در صد

۵۸/۲۹

۱۶/۳۹

۲۵/۲۱

۵/۲

۵/۷

جداول بالا هر سه گویای این مطلبند که بالاترین ‌گروه‌های معدل در این

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...