مقاله-پروژه و پایان نامه | تجزیه وتحلیل داده ها – 9 |
توزیع داوطلبان در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵-۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری وفنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی متوسطه ۶۵- ۶۴ از ۰۰۰/۲۶۰ داوطلب دوره متوسطه نظری و فنی و حرفه ای ۰۷۴/۲۲ نفر در فنی و کشاورزی و ۰۳۵/۹ نفر در آموزش بازرگانی و حرفه ای در امتحانات نهایی خرداد شرکت داشته اند (تعلیم و تربیت ،۱۳۵۶ )
نتیجه گیری :
در یک جمع بندی کلی به نظر میرسد که روند تعلمی و تربیت جهانی از توجه به مبانی و مسائل ذهنی و معنوی شروع شده و به سوی عملی و یدی شدن حرکت کرده و در نهایت به نقطه ای رسیده است که ما به آن تعلیم و تربیت ، فنی و حرفه ای می گوییم .این جریانات بالنده ناشی از نیاز جوامع گوناگون به رشد و توسعه امکانات مادی و رفاهی بوده است . که نتیجه آن اختراعات و اکتشافات مهمی است که انجام شده وزندگی انسان های دگرگون ساخته است .
در موقعیت کنو نی کشور ما که از نتایج از این اختراعات و تکنو لوژی سود میبرد و خود نیز در آن سهم میباشد. لازم است که توجه بیشتری بدان مبذول دارد .
با گسترش تحقیقات در کلیه علوم جاری علی الخصوص علوم فنی و حرفه ای در متن کار قرار گیرد تا بتوانندپا به سوی کشور های اروپایی و پیشرفته حرکت کرده و از قافله عقب بماند .
مدارس فنی و حرفه ای و رشتههای مربوط به کار و دانش می توانندپاسخگوی نیازهای فنی و حرفه ای کشور باشند .به شرط آن که این امر جدی گرفته شود و روز به روز با باز خوردهای علمی ، اشکالات و معایب آن ها بر طرف شده و بر اساس نیاز های جدید جامعه تغییر نماید.
روش شناسی تحقیق :
در پژوهش انجام شده از روش علی –مقایسهای (پس رویدادی ) استفاده میکنیم . در این روش معمولاًپژوهشگر میخواهد علل کاری را که انجام شده به دست آورد .
در این روش معمولاً پژوهشگر هیچ گونه تاًثیری در وقوع اتفاقات ندارد و نمی تواند در متغییرها دستکاری نماید . دلیل انتخاب این این روش نیز این بوده ،که ما در گرایش دانش آموزان که به هنرستان ها مراجعه و تحصیل اطلاعات کافی نداشته ایم .
فلذا با بررسی علت ها ی موجود در رفتار و نمرات درسی ،شغل ،سواد ،والدین و تشویق کسانی که با نوجوانان سرو کار داشته اند .
قصد داریم ،این علل را کشف نماییم و در واقع این گروه دانش آموزان را با دانش آموزان را با دانش آموزان دیگر که به این رشته ها روی نیاورده اندمقایسه نماییم .
جامعه آماری:
جامعه عبارتند از :کلیه دبیرستان های فنی و حر فه ای دخترانه شهرستان ابهر
نمونه آماری :
نمونه آماری ۱۲۰ نفر میباشد .
روش نمونه گیری :
روش نمونه گیری تصادفی ،چند مر حله ای میباشد .
ابزار پژوهش:
ابزاری که جهت اندازه گیری استفاده می شود شامل یک پرسشنامه تر کیبی است .
در این پرسشنامه از ۲۲ سوال استفاده شده است . سوال ۱-۴ به فرضیه اول و سوم ۸-۵ به فرضیه دوم و سوال ۹-۱۷ به فرضیه سوم ۱۸-۲۰ به فرضیه ۴ و سوال ۲۲-۲۰ به فرضیه پنجم پاسخ میدهد و در قسمت مشخصات هم شغل پدر ،مادر ،معادل ترم اول، دوم ، سال گذشته و میزان تحصیلات مادر نیز مورد سوال قرار گرفته است .
شیوه اجرا :
پرسشنامه ای که به صورت گروهی در بین بچه ها توزیع گردید .
طرح پژوهش :
با بهره گرفتن از پرسشنامه می توان اطلاعات مربوط به این تحقیق را جمع آوری نمود و با بهره گرفتن از امار توصیفی می توان به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازیم .
فصل چهارم :
تجزیه وتحلیل داده ها
در این فصل داده های گرد آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .بدین صورت که پرسش های مربوط به سوءالات پژوهشی و فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد . لذا فرضیه با سوءال پژوهش مطرح و از پرسش های مربوط در جداول مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و سپس در محدوده فرضیه مذبور قضاوت می شود ، به همین ترتیب کلیه فرضیهها بر اساس پرسش هایی مورد نظر قرار میگیرد .
لازم به ذکر است که کلیه دانش آموزان ۱۲۰ نفر میباشند که همگی در تنها هنرستان فنی وحرفه ای دخترانه ابهر مشغول تحصیل بوده اند.
فرضیه شماره ۱:
بین شغل والدین و گرایش فرزندانشان به رشتههای هنرستانی رابطه وجود دارد . برای قضاوت در مورد فرضیه مذبور داده های مربوط در جدول شماره ۱و۲ گرد آوری شده است .
جدول شماره ۱- توزیع فراوانی و در صد پدران شاغل
شغل
فرهنگی وکارمند
شغل آزاد
پزشکی
فنی یا مهندسی
کارگریا
کشاورز
سایر
سفید
فراوانی
۲۲
۲۷
۱
۶
۴۶
۴
۴
در صد
۶۶/۲۶
۵/۲۲
۸۳%
۵
۳۸
۳۳/۱۲
۳۳/۳
این جداول نشان میدهد که شغل والدین ۳۸ % از دانش آموزان رشتههای فنی وحرفه ای کارگر و یا کشاورز است که این رقم بالایی است . شغل فرهنگی و کارمند بیش از ۲۶ % می توان تا حدودی نتیجه گرفت که شغل ها ی بالای اجتماع کمتر فرزندان خود رابه هنرستان ها میفرستند ویا فرزندانشان علاقه کمتری به این رشته ها دارند.
جدول شماره ۲: توزیع فراوانی و در صد مادران شاغل
شغل مادر
خانه دار
شاغل
سفید
فراوانی
۱۰۷
۷
۶
در صد
۱۶/۸۹
۸۳/ ۵
۵
این جدول نشان میدهد که اکثریت مادران این دانش آموزان خانه دار بوده
و تعداد کمی شاغل هستند .
فرضیه شماره۲:
دانش آموزانی که در ترم اول و دوم از پیشرفت تحصیلی بر خوردار بودند که کمتر از دانش آموزان دیگر به شاخه های فنی و حرفه ای دارند . برای قضاوت در مورد فرضیه شماره ۲ جداول های شماره ۳ و۴ و ۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.
جدول شماره ۳: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول
معدل ترم اول
۱۰تا۱۲
۱۴ تا۱۵
۱۵ تا ۱۷
۱۷ به بعد
سفید
فرا وانی
۳۴
۴۸
۳۰
۲
۶
در صد
۳۳/۲۸
۴۰
۲۵
۶۶/۱
۵
جدول شماره ۴: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم دوم
معدل ترم اول
۱۰ تا ۱۲
۱۴ تا۱۵
۱۵ تا۱۷
۱۷ به بعد
سفید
فراوانی
۳۷
۴۶
۲۱
۴
۱۲
در صد
۸۳/۳۰
۳۳/۳۸
۵/۱۷
۳۳/۳
۱۰
جدول شماره ۵: توزیع فراوانی و در صد معدل ترم اول و دوم
معدل ترم اول
۱۰تا ۱۴
۱۴ تا ۱۵
۱۵ تا۱۷
۱۷ به بعد
سفید
فراوانی
۷۱
۹۴
۵۱
۶
۱۸
در صد
۵۸/۲۹
۱۶/۳۹
۲۵/۲۱
۵/۲
۵/۷
جداول بالا هر سه گویای این مطلبند که بالاترین گروههای معدل در این
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 06:08:00 ب.ظ ]
|