• ضرورت استفاده از مدل معادلات ساختاری در پژوهش حاضر

یکی از قویترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی توان آن ها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود) حل نمود.

متغیر مستقل و N تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل متغیر وابسته اطلاق می شود که ویژگی اصلی آن ها، تجزیه و تحلیل همزمان است. تجزیه و تحلیل ساختارهای K کوواریانس یا مدل سازی علّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داد ههای پیچیده است. ‌بنابرین‏ از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل وجود دارد که می بایستی اثر آن ها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می‌یابد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱) مقدمه

تجزیه و تحلیل داده های آماری یکی از گام‌های اساسی در تحقیقات می‌باشند ونتایج تحقیقات به آن بستگی دارد. در این فصل که جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع‌ آوری شده طراحی گردیده است، در فرایند تجزیه و تحلیل داده ها نخست پرسشنامه های تکمیل شده، جمع‌ آوری و داده های خام مورد نیاز جهت آزمون فرضیه‌ها به کمک رایانه و نرم افزار ثبت گردیدند. سپس این داده ها از طریق نرم افزار spss19 و Lisrel 8 تجزیه و تحلیل شده و در دو مرحله به اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق، تبدیل شدند. در مرحله اول که تجزیه و تحلیل توصیفی می‌باشد، داده های جمع‌ آوری شده به صورت جداول آمارتوصیفی و نمودار هیستوگرام ارائه شده و در مرحله دوم که تجزیه و تحلیل استنباطی می‌باشد به کمک نرم افزار Lisrel 8 مدل مفهومی پژوهش به جهت آزمون فرضیه های پژوهش و تحلیل مسیرهای موجود، مورد آزمون قرار گرفته و شاخص‌های برازش آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

آمار توصیفی:

۴-۲) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی

۴-۲-۱) جنسیت پاسخگویان: با توجه به شکل و نمودار ارائه شده مشاهده می شود که از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده ۲۲۳ نفر (۱/۵۸ درصد) زن و ۱۶۱ نفر (۹/۴۱ درصد) مرد بوده اند. نتایج مربوطه در جدول (۴-۱) و نمودار (۴-۱) ارائه شده است.

جدول ۴-۱) توزیع فراوانی و درصد جنسیت پاسخگویان

درصد تجمعی

درصد مقادیر معتبر

درصد

فراوانی

۵۸٫ ۱

۵۸٫ ۱

۵۸٫ ۱

۲۲۳

زن

داده های معتبر

۰/۱۰۰

۴۱٫ ۹

۴۱٫ ۹

۱۶۱

مرد

۰/۱۰۰

۱۰۰

۳۸۴

جمع

۰۰/۰

۰

سیستم

داده های نامعتبر

۰/۱۰۰

۳۸۴

جمع کل

زن مرد

نمودار ۴-۱) هیستوگرام جنسیت پاسخگویان

۴-۲-۲) سن پاسخگویان: با توجه به شکل و نمودار ارائه شده مشاهده می شود که از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده ۴۹ نفر (۸/۱۲ درصد) بین ۱۸ تا ۲۳ سال؛ ۱۲۸ نفر(۳/۳۳ درصد) بین ۲۳ تا۲۸ سال ؛ ۱۲۰ نفر(۳/ ۳۳ درصد) بین ۲۸ تا ۳۲ سال و ۶۳ نفر (۴/۱۶ درصد) بین ۳۲ تا ۳۸ سال و ۲۴ نفر (۳/۶ درصد) بیش از ۳۸ سال بوده اند. نتایج مربوطه در جدول (۴-۲) و نمودار (۴-۲) ارائه شده است

جدول ۴-۲) توزیع فراوانی و درصد سن پاسخگویان

درصد تجمعی

درصد مقادیر معتبر

درصد

فراوانی

۱۲٫ ۸

۱۲٫ ۸

۱۲٫ ۸

۴۹

۱۸ تا ۲۳ سال

داده های معتبر

۴۶٫ ۱

۳۳٫ ۳

۳۳٫ ۳

۱۲۸

۲۳ تا ۲۸ سال

۷۷٫ ۳

۳۱٫ ۳

۳۱٫ ۳

۱۲۰

۲۸ تا ۳۲ سال

۹۳٫ ۸

۱۶٫ ۴

۱۶٫ ۴

۶۳

۳۲ تا ۳۸ سال

۰/۱۰۰

۶٫ ۳

۶٫ ۳

۲۴

بیشتر از ۳۸ سال

۰/۱۰۰

۰/۱۰۰

۳۸۴

جمع

۰

۰

سیستم

داده های نامعتبر

۰/۱۰۰

۳۸۴

جمع کل

بالای۳۸ سال ۳۲ تا ۳۸ ۲۸ تا ۳۲ ۲۳ تا ۲۸ ۱۸ تا ۲۳

نمودار ۴-۲) هیستوگرام سن پاسخگویان

۴-۲-۳) میزان تحصیلات پاسخگویان: با توجه به شکل و نمودار ارائه شده مشاهده می شود که از ۳۸۴ نمونه انتخاب شده ۲۶ نفر (۸/۶ درصد) زیر دیپلم، ۹۲ نفر(۲۴ درصد) دیپلم، ۱۱۸ نفر (۷/۳۰ درصد) فوق دیپلم ؛ ۱۱۳ نفر (۴/۲۹ درصد) لیسانس و ۳۵ نفر(۱/۹ درصد) دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر بوده اند. نتایج مربوطه در جدول (۴-۳) و نمودار (۴-۳) ارائه شده است.

جدول ۴-۳) توزیع فراوانی و درصد میزان تحصیلات پاسخگویان

درصد تجمعی

درصد مقادیر معتبر

درصد

فراوانی

۶٫ ۸

۶٫ ۸

۶٫ ۸

۲۶

زیردیپلم

داده های معتبر

۳۰٫ ۷

۲۴

۲۴

۹۲

دیپلم

۶۱٫ ۵

۳۰٫ ۷

۳۰٫ ۷

۱۱۸

کاردانی

۹۰٫ ۹

۲۹٫ ۴

۲۹٫ ۴

۱۱۳

کارشناسی

۰/۱۰۰

۹٫ ۱

۹٫ ۱

۳۵

ارشد و بالاتر

۰/۱۰۰

۰/۱۰۰

۳۸۴

جمع

۰

۰

سیستم

داده های نامعتبر

۰/۱۰۰

۳۸۴

جمع کل

ارشد و بالاتر کارشناسی کاردانی دیپلم زیر دیپلم

نمودار ۴-۳) هیستوگرام میزان تحصیلات پاسخگویان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...