طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۱-۶-۳ قلمرو موضوعی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
علیهذا سازمانها به عنوان ارکان جدائی ناپذیر اجتماع با ضرورتهایی روبروست که می توان سلامت سازمانی را نیز به عنوان یکی از مؤلفه های ساختاری آن مطرح نمود . به نظر رابرت مایلز[۱] سلامت سازمانی عبارت است از سازگاری و ارتقاء توانایی یک سازمان برای حصول بقاء. ازنظر لایدن و کلینگل[۲] سلامت سازمانی یک مفهوم تقریباً تازه ای است که شامل توانایی سازمان برای انجام وظایف خود به طور مؤثر و رشد و بهبود سازمان خواهد بود . یک سازمان سالم جایی است که افراد می خواهند در آنجا بمانند و کار کنند و خود افرادی سودمند و مؤثر باشند. بنابرین، صنایع سالم موجبات انگیزش و علاقه مندی به کار را در کارکنان به وجود آورده و از این طریق اثربخشی خود را بالا میبرند.(جاهد ، ۱۳۸۴، شماره ۱۵۹)
۱-۲بیان مسأله
مفهوم سلامت سازمانی ، مفهوم بی نظیری است که به ما اجازه میدهد تصویر عمیقی از تاثیر رفتار شغلی کارکنان در محیط سازمان داشته باشیم.(میچنسکی ۲۰۰۰)
این مفهوم از چند دهه پیش با شدت گرفتن فرایند رقابت در دنیای صنعتی مطرح و با ادغام مفاهیم روان شناسی صنعتی با برخی از مسائل اقتصادی و مدیریتی شکلی ترکیبی و با اهمیت به خود گرفته است .
در سازمانهای سالم، کارمندان با ترکیب رفتاری چون پویائی گروهی ، خلاقیت های هدفمند ، نوآوری تکامل یافته و تبدیل سرمایه به سود ، نظر هر محققی را به خود جلب می نمایند .
از نظر روان شناسان صنعتی وسازمانی ، سازمان سالم به مکانی اطلاق می شود که در آن افراد با علاقه به محل کارشان میآیند و به کارکردن در این محل افتخار میکنند.(لویت ،دافسکی ۱۹۸۹)
سلامت اداری یکی از خواست ها و آرزوهای دیرینه جوامع مختلف بوده به طوری که نظام اداری یک ابزار توزیع عادلانه خدمت به عموم شهروندان باشد. از ابتدای تشکیل دولت ها همواره دولت خوب و حکومت خوب که حافظ منافع عموم باشد مورد بحث بوده و نظریه های متعددی در این رابطه ارائه شده که حاکی از اهمییت آن است . ایده سلامت اداری با مفهوم دولت خوب و حکومتداری خوب آمیخته است افلاطون اخلاق و فضیلت را بنیان دولت خوب و ارسطو خرد و قانون را بنیان دولت خوب میدانند، عدهای دولت مذهبی که احکام را ازوحی گرفته و به قوانین طبیعی جاری میسازد و عدهای قدرت و اقتدار دولت در حاکمیت داخلی و خارجی را معیار دولت خوب می دانند (کاظمی ،۱۳۸۹ُص ۴۴و۴۵).
در ادبیات حقوق اداری، سلامت اداری وضعیتی است که در آن، فساد اداری در عملکرد یک سازمان دولتی، به میزان قابل قبولی تنزیل یافته باشد. بانک جهانی و سازمانهای بینالمللی، نظیر سازمان غیر دولتی شفافیت بینالمللی، فساد اداری را به «سوءاستفاده از مناصب دولتی در جهت کسب منافع شخصی» تعریف میکنند.
انجام درست کارها از عهده سازمانی بر میآید که مجهز به نظام اداری سالم باشد. سازمانهای دارای نظام اداری سالم قادر به تصمیم سازی و تصمیم گیریهای درست، بجا و مناسب هستند. سازمانهای سالم به عنوان موجودات زنده و پویا در محیط میتوانند متولد شوند و با فراهم شدن امکانات لازم و کافی رشد نمایند و توسعه یابند.با توجه به گستردگی اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان و اهمیت تصمیم گیری در محیطی سالم و همچنین نارضایتی تعدادی از ارباب رجوعان از پرسنل اداری این اداره ، در این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر سلامت اداری و رتبه بندی این عوامل در این اداره پرداخته شده است.
۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
در دنیای کنونی به علت گسترش و توسعه ابزارها و وسایل ارتباط جمعی، افزایش سرعت حرکت به سمت جهانی شدن اقتصاد های ملی، دلبستگی بیش از پیش کشورها به همدیگر و کاهش قلمرو و اقتدار ، حاکمیت ملی و سیر فرسایشی آن در حوزه های مختلف اقتصاد، سیاست و فرهنگ و وجود نهادهای دموکراتیک وآزادی مطبوعات در دو قرن اخیر ، دولت ها را مجبورکرده است نسبت به اقدامات و عملکرد خود به مردم جوابگو باشند. در نتیجه این تحولات، تخلفات اداری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار شده و دولت ها به خاطر حفظ مشروعیت سیاسی ناچارند به این مسأله توجه کنند. جرایمی نظیر اختلاس، ارتشاء و جعل،جرایم جدیدی نیستند .مقابله بافساد اداری میتواند نقش به سزایی در تخصیص مطلوب منابع، افزایش سرمایه گذاری، اشتغال و رفاه عمومی داشته باشد و موجب استحکام پایه های حکومت شده و اعتماد مردم به دولت را افزایش میدهد . همچنین اشاره به این نکته که منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل میدهد و توجه به کارکنان یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و تواناییهای فردی و گروهی آن ها در راستای اهداف سازمانی است ، حائز اهمیت است . عدم وجود سلامت اداری یا به عبارتی فساد به عنوان یکی از مهم ترین تهدیدها در جهت ثبات اقتصادی ، توسعه و پیشرفت ، مسیر رشد اقتصادی را با موانع بسیار مواجه میسازد و بر توسعه اقتصادی بالاخص اقتصاد های باز تاثیرات نا مطلوبی دارد و از طریق هدایت ناصواب استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل انسانی به سمت فعالیت های نادرست برای دست یابی به درآمدهای سهل الوصول، زمینه رکود درتمام ابعاد را فراهم میکند. شیوع فساد در جامعه مسیر بسیاری از پیشرفتهای اجتماعی و ملی را بسته و هزینه های هنگفتی را بر دوش کشور و در نهایت مردم گذاشته است. یکی از مهمترین این هزینه ها در سطح کلان، افزایش فاصله طبقاتی میان طبقات اجتماعی غنی و فقیر است که پیامد آن احساس عدم وجود عدالت اجتماعی در نگرشها و اذهان توده مردم است که در نتیجه آن اعتقاد به نظام اجتماعی کاهش مییابد و کنترل روانی افراد بر روی رفتار خود ـ که نقش مهمی در آلوده شدن کارکنان به فساد اداری دارد ـ کم می شود. اعتماد عمومی به سازمان ها را کاهش میدهد و دستاوردها را نابودمی سازد؛ و ممکن است تصویر نامطلوبی از جامعه اسلامی در اذهان مردمی که روزانه به ادارت دولتی (که نماینده حکومت شناخته میشوند) ایجاد نماید. رواج فساد زمینه تضعیف روحیه افراد درستکار را فراهم می آورد. برسی آثار وجود سلامت اداری و مشکلاتی که در صورت نبود آن به عنوان فساد اداری بروز میکند اهمیت این تحقیق رابیان میکند; اگر نظام اداری، سالم و کارا نباشد علیرغم نیت های خیر سیاست گذاران آنچه در عمل تحقق مییابد ممکن است در تضاد با آن اهداف و سیاست ها باشد
۱-۴ اهداف تحقیق
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سلامت اداری در اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان میباشد.
۱-۵ سؤالات تحقیق
-
- عوامل مؤثر بر سلامت اداری در اداره کل راه و شهرسازی شهر اصفهان کدامند؟
- رتبه بندی این عوامل به چه صورت است ؟
۱-۶ قلمرو تحقیق
۱-۶-۱ قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق ، اداره کل راه و شهرسازی اصفهان میباشد.
۱-۶-۲ قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی این تحقیق ، پاییز ۱۳۹۳ میباشد.
۱-۶-۳ قلمرو موضوعی:
قلمرو موضوعی این پژوهش عوامل مؤثر بر سلامت اداری میباشد که به صورت موردی پژوهش بر روی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تمرکز کردهاست.
۱-۷ تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات تحقیق
-
- سلامت: به معنی عدم بیماری و نارسایی در یک ارگانیسم(موجود زنده)است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 06:21:00 ب.ظ ]
|