لازم به ذکر است شیوه اجرا و مراحل انجام پژوهش، در این مرحله به قرار زیر می‌باشد:

۱-پژوهشگر با بررسی منابع داخلی و خارجی انجام گرفته درباره ادبیات ارزیابی کیفیت در آموزش و پرورش، مجموعه ­ای از عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت را گرداوری و در قالب یک پرسشنامه­(در چهاربخش مجزاء مربوط به هر یک از عامل ها) محقق ساخته با طیف پنج درجه­ای لیکرت طراحی،تدوین و تنظیم نموده است.

۲-توزیع پرسشنامه مربوطه بین کارشناسان صفی و ستادی وزارت آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و و متخصصین دانشگاه برای گرداوری نظرات آن ها به منظور تعیین اعتبار هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها طراحی شده. البته در پرسش نامه یاد شده، از کارشناسان و متخصصین درخواست شده بود، در صورتی که پیشنهادهایی علاوه بر موارد مطرح شده مد نظر دارند، در فضای خالی انتهای هر عامل،ملاک و شاخص ذکر نمایند.

۳-فرایند توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه ­ها از کارشناسان و متخصصین در طی یک پروسه شش ماه انجام گرفت.نظرات کارشناسان و متخصصین در رابطه با هر یک از این عامل ها و ملاک ها و شاخص ها را بعد از گذشت شش ماه به طور کامل گرداوری شدند

۴- کد بندی نظرات کارشناسان و متخصصین و وارد کردن آن در قالب نرم افزار(spss) و انجام محاسبات آماری

۵- انجام محاسبات آمار توصیفی (سنجش امتیاز و میزان مطلوبیت هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها) و آمار استنباطی (t).

۶-فرایند تعدیل،تلخیص و اعمال نظارت متخصصین در رابطه با هر یک از عامل ها.ملاک ها و شاخص ها

۷-فرایند ساخت پرسش نامه اصلاح شده که حاصل اعمال نظارت متخصصین بوده و طراحی فرم نهایی پرسشنامه به منظور ارائه چارچوب پیشنهادی مورد نظر جهت سنجش کیفیت در نظام آموزش متوسطه کشور

۷- در فرم نهایی بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل آماری و اعمال نظارت و پیشنهادات متخصصین،عامل های جدیدی دیگر اضافه شد، برخی از ملاک ها و شاخص ها حذف و به جای آن ها ملاک ها و شاخص های دیگری معرفی شد. در مجموع در فرم نهایی تعداد ۷ عامل،۳۷ ملاک و۲۵۰شاخص یا نشانگر طراحی و پیشنهاد شد.

مرحله دوم:در این مرحله از پژوهش بر مبنای پرسشنامه نهایی که متشکل از عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزشیابی کیفیت در مدارس متوسطه نظری بود برای هر از عامل های معلم،دانش آموز،مدیر و فضا و تجهیزات مدارس پرسشنامه ای مجزا در قالب طیف پنج درجه ای لیکرت طراحی گردید.سپس پرسشنامه های طراحی شده جهت تأیید اعتبار در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت.

پس از تأیید پرسشنامه های مربوطه توسط اساتید راهنما و مشاور ، پیمایش نظرات معلمین،دانش آموزان و مدیران و فضا و تجهیزات صورت گرفت. در این مرحله از پژوهش،پرسشنامه­ای که برای هر یک از عوامل مذکور طراحی شده بود در اختیار نمونه مورد پژوهش قرار گرفت و پژوهش وارد فاز نهایی اجرا قرار گرفت.در این فرایند متأسفانه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات اداری،سازمانی و ندادن اطلاعات به طور کامل مخالف اجرای پرسشنامه‌ها شد که با روشنگری های انجام گرفته،آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خود با اصلاح پرسشنامه های معلم،مدیر و دانش آموزان و همچنین حذف کامل پرسشنامه­ فضا و تجهیزات حاضر به اجرای پرسشنامه‌ها شد و در نهایت داده های حاصل از اجرای پرسشنامه های مربوطه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

روش های تحلیل داده ها:

تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق بر اساس دو روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.در تجزیه و تحلیل داده های به شکل توصیفی از میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، خطای استاندارد میانگین استفاده شده و در تجزیه و تحلیل داده های به شکل استنباطی از آزمون (t) تک نمونه ای (با ضریب اطمینان ۹۵/۰ و اشتباه مجاز ۰۵/۰ ) استفاده شده است.

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته ها

    1. -word bank ↑

    1. – OECD ↑

    1. – Scotland council (2002). Standards and Quality Report. ↑

    1. -Accreditation Model. ↑

    1. -Internal Evaluation. ↑

    1. -External Evaluation. ↑

    1. -Factors. ↑

    1. -Criterions. ↑

    1. -Indicator/ Indexes. ↑

    1. – Anderson ↑

    1. -پژوهش حاضر با توجه به محدودیت های اجرایی و سازمانی فقط چهار عامل دانش آموز،معلم ،مدیریت و فضا و تجهیزات انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. ↑

    1. – Estafel beam ↑

    1. -khavas ↑

    1. -bula.h.s ↑

    1. – Robbins, S. P. ↑

    1. – Kvmbz, Philip. ↑

    1. – stuffle beam ↑

    1. – Cowly ↑

    1. -Tyler ↑

    1. -Bloom ↑

    1. -bula.h.s ↑

    1. – Warthen & sander ↑

    1. Context ↑

    1. Input ↑

    1. Process ↑

    1. Product ↑

    1. -The british standards institution.(BSI)- ↑

    1. – Fatma Mizikaci . ↑

    1. -Campell and Rozsnayi. ↑

    1. -O’Neill and Palmer, ↑

    1. -Rutgers ↑

    1. -Banathy, B.H. ↑

    1. -Fitness for use ↑

    1. – Marmar mukhopadhyay ↑

    1. – Kaufman and Herman ↑

    1. -Adelman ↑

    1. Minimal Quality Control. ↑

    1. Promotion Quality Assurance. ↑

    1. Radccliff ↑

    1. – Dressel ↑

    1. -Eaton ↑

    1. Internal Evaluation. ↑

    1. Site – Visit. ↑

    1. Action (Judgment) by Accrediting Organization. ↑

    1. Angoing External Review. ↑

    1. -Internal evaliution ↑

    1. -Utilization – focus. ↑

    1. -External Evaluation. ↑

    1. -،Dubois ↑

    1. – Wanzare & Kenneth ↑

    1. ۷٫Wanzare.Zahariah&Ward.Kenneth.L, ↑

    1. – salis ↑

    1. – Catton ↑

    1. -(CIPP) ↑

    1. – Virginia Board of Education ↑

    1. – Ministry of Education, Hong Kong ↑

    1. – Middle States Association of Colleges and Schools phladelphia ↑

    1. – Anderson،Lena. ↑

    1. -Battana،N. ↑

    1. -willis- Willis, C.A.J. ↑

    1. -NCES. ↑

    1. -OESD. ↑

    1. -پژوهش حاضر با توجه به محدودیت های اجرایی و سازمانی فقط چهار عامل دانش آموز،معلم ،مدیریت و فضا و تجهیزات انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...