دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۴-۲- صنعت اسباب بازی در سطح جهان – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
اغلب مصاحبه ها با بیان عبارات و صفات کلی در قالب اظهار نظرها یا راه حلها آغاز می شود. این عبارات راه را برای استخراج ویژگیها هموار میسازد. بعد از دریافت نظرات به صورت عبارات و صفات، پژوهشگر هر یک را در قالب ویژگی دلخواه بازگو میکند. ویژگی مطلوب بیانگر اصلاح مورد نیاز (کاهش، افزایش) و واحد مقیاس) زمان، تعداد، فراوانی) است به نحوی که بتوان از آن در مقایسه، تحلیل رقابتی و ارزیابی مفاهیم استفاده به عمل آورد. پژوهشگر اظهار نظرها را یک به یک بررسی میکند و آن ها را مجددأ به نحوی بیان میدارد که عاری از هر گونه راه حل یا ایهام باشد. سپس پژوهشگر تفسیر خود را به تأیید شرکت کنندگان میرساند و بدین طریق از حدس و گمانه زنی بعد از جلسات مصاحبه اجتناب می ورزد.
گام سوم، سازماندهی ویژگیها: بعد از تکمیل مصاحبه ها، پژوهشگر فهرست جامعی از ویژگیهای به دست آمده را تهیه و موارد تکراری را حذف میکند. سپس ویژگیها را متناظر با هر مرحله از فرایند گروه بندی میکند.
گام چهارم، رتبه بندی ویژگیها بر حسب اهمیت و رضایت: بعد از طبقه بندی فهرست ویژگیها، باید مطالعه های کمی برای رتبه بندی ویژگیهای مورد نظر بر حسب گروههای مختلف مشتریان به عمل آورد.
رتبه بندیها در یک فرمول ریاضی قرار می گیرند و جذابیت نسبی هر یک از ویژگیها مشخص می شود .(به الگوریتم فرصت مراجعه شود.)
گام پنجم، به کار گیری نتایج: آخرین قدم استفاده از داده ها برای روشن ساختن زمینههای فرصت در ارتباط با توسعه کالا، تقسیم بازار و تحلیل رقابتی بهتر است.
۲-۴- صنعت اسباب بازی
در این بخش و پس از بررسی تشخیص فرصت به بررسی صنعت اسباب بازی می پردازیم در ابتدا صنعت اسباب بازی ایران را مورد ارزیابی قرار داده و بعد صنعت اسباب بازی جهان و بازارهای این صنعت را مورد بررسی قرار میدهیم.
۲-۴-۱- اسباب بازی در ایران
بررسی پیشینه پژوهشهای انجام شده در صنعت اسباب بازی در ایران به پژوهشهای کم شماری ختم شد. برای به دست آوردن فهرستی جامع از این پژوهشها، به مراکز مرتبط مراجعه شد. فهرست پایان نامه های انجام شده در مورد اسباب بازی و تحقیقات انجام شده در این زمینه دریافت شد. نکته اینجا است که به جز یک منبع (بررسی وضعیت تولید اسباب بازی در ایران و برخی از کشورهای جهان)، سایر تحقیقات و پایان نامه ها صرفأ به موضوع اسباب بازی از دید روانشناسی و تربیتی پرداخته بودند و در حقیقت پژوهشی که در زمینه بازار اسباب بازی باشد به جز همان منبع ذکر شده یافت نشد.
پژوهش (( بررسی وضعیت تولید اسباب بازی در ایران و برخی از کشورهای جهان )) در سال ۱۳۷۵ و توسط معاونت پژوهشی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان صورت گرفت و هدف آن شناسایی وضعیت تولید اسباب بازی در کشور بوده است. این پژوهش که از ۳۴ تولید کننده ایرانی صورت گرفته است استقبال مردم ایران را از اسباب بازی های عروسکی و ماشینها و سپس اسباب بازیهای فکری بیش از طبقات دیگر اسباب بازی ارزیابی کردهاست.
همچنین ویژگیهای مورد نظر خریداران را به ترتیب به این شرح تشخیص داده است: زیبایی و ظاهر اسباب بازی، بسته بندی، کارایی، استاندارد بودن، تبلیغات، اندازه مناسب، شهرت ، فرهنگ خانواده و قیمت. (رفیق مرند و همکاران، ۱۳۷۵)
این پژوهش همچنین مشکلات تولید کنندگان را به شرح زیر بیان کردهاست: ۱) نداشتن تشکل صنفی مثل سندیکا و اتحادیه ۲) عدم حمایت دولت ۳) مشکلات اقتصادی و نداشتن امکانات کافی برای تبلیغات ۴) وجود قوانین دست و پاگیر وزارت ارشاد، صنایع بازرگانی، دارایی، کار، بیمه، گمرک، صدا و سیما در زمینه فروش، تبلیغات، صادرات، وام، سهمیه، مالیات، شرکت در نمایشگاه و … ۵) گرانی ارز و مشکل برگشت سرمایه در زمینه صادرات و نرخ گذاری و طولانی بودن مراحل اداری صادرات ۶) مسئله حمل و نقل کالا از تولید به توزیع و عدم وجود یک شرکت گسترده توزیع ۷) ایجاد ارتباط با شهروندان۸) اعمال سلیقه مراکز پخش و ایجاد رقابت کاذب از طریق مراکز پخش ۹) تولید کنندگان غیر مجاز ۱۰) کیفیت نامناسب مواد ۱۱) گرانی و نوسان قیمت مواد، ۱۲) هزینه های بالای تولید ۱۳) هزینه های بالای تبلیغات ۱۴) نداشتن سرمایه کافی و مکان تولید و نیز انبار برای نگهداری تولید انبوه ۱۵) مشکل رقابت با جنس خارجی ۱۶) نبود ضابطه و استاندارد در زمینه تولید ۱۷) عدم نظارت کارشناسانه افراد متخصص و نداشتن مرکزیتی برای این کار.
تحقیق نامبرده علت گرایش خریداران به خرید اسباب بازی های خارجی را در ظاهر زیبا، کیفیت بالاتر، استاندارد بالاتر، تنوع اسباب بازیهای خارجی از نظر خانواده و سوژه، کارایی و استحکام بهتر، متحرک بودن، خودکار بودن، موزیک پخش کردن، سخنگو بودن و هیجان انگیز بودن اسباب بازی خارجی میداند.
همچنین علاقه خانواده ها و بچه ها به انواع خاصی از اسباب بازی خارجی که معادل داخلی ندارند نیز علت این گرایش توصیف شده است. آمار کمی این نظریات حاکی از این است که حدود ۳۰ درصد خریداران اسباب بازی داخلی و ۷۰ درصد خارجی را ترجیح میدهند. (همان منبع(
از جمله یافته های این پژوهش رتبه بندی گروههای مختلف خریدار اسباب بازی به شرح زیر است:
جدول ۲-۱: رتبه بندی گروههای مراجعه کننده به فروشگاه های اسباب بازی
در نتیجه گیری دیگری، عوامل مورد توجه خریداران اسباب بازی را به شرح زیر جمع بندی شده است:
جدول۲-۲:عوامل مورد توجه خریداران
سایر تحقیقات انجام شده درباره بازی و اثرات آن روی کودکان انجام شده است و بیشتر به مطالعه مسائل روانشناسی، تربیتی، حرکتی و … در کودکان میپردازد. این تحقیقات علیرغم عدم تنوع حوزه مورد مطالعه، پیشینه پژوهش خوبی برای علاقهمندان به پژوهش در اسباب بازی فراهم میکنند. اما به دلیل حوزه مورد توجه پژوهش ما که شناسایی فرصت در این صنعت و در نتیجه فرایندهای کسب و کار را هدف قرار داده است، از بیان آن ها به دلیل عدم ارتباط با حوزه مورد بررسی صرف نظر شد. با این حال از علاقه مندان دعوت می شود پژوهشهای انجام شده را که در پیوست آمده است مطالعه کنند.
۲-۴-۲- صنعت اسباب بازی در سطح جهان
برخلاف تحقیقات اندکی که در کشور صورت گرفته است، در سطح جهانی مطالعات زیادی روی صنعت اسباب بازی صورت گرفته است. درک از اهمیت این صنعت و سودآوری بالای این صنعت برای شرکت های دستاندرکار آن سبب شده است تا کشورهای صاحب نام این حوزه به این موضوع توجه زیادی داشته باشند.
ادبیات تحقیق اسباب بازی در سطح جهانی را در سه بخش پیشینه پژوهش در زمینه طراحی اسباب بازی، پیشینه پژوهش در زمینه ساخت اسباب بازی و پیشینه پژوهش در زمینه بازاریابی و عرضه اسباب بازی بررسی میکنیم.
۲-۴-۲-۱- طراحی اسباب بازی
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 05:52:00 ب.ظ ]
|