دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۲-۱۵: مأموریت و چشمانداز مدرسه هوشمند – 4 |
۲-۱۴: هدف از ایجاد مدارس هوشمند چیست؟
اهداف، مقاصد مورد انتظار در دوره های زمانی بلند مدت میباشند. اهداف مدارس هوشمند به نحوی تبیین شدهاند که در راستای اهداف اداره کل آموزش و پرورش بوده، مسیر را برای نیل به این هموار سازند. همچنین اهداف مدارس هوشمند در راستای چشمانداز مدارس هوشمند تدوین گردیده است تا نیل به این اهداف، رسیدن به چشمانداز را ممکنتر سازد . این اهداف عبارتند از (جلالی و همکاران، ۱۳۸۸):
-
- رشد همه جانبه دانشآموزان (ذهنی ، جسمی ، عاطفی و روانی).
-
- ارتقاء تواناییها و قابلیتهای فردی.
-
- تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فنآوری.
-
- افزایش ارتقاء و مشارکت مردمی.
-
- استمرار فرایند یادگیری دانشآموزان در خارج از مدرسه.
-
- ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیتهای فردی و جمعی دانشآموزان.
-
- افزایش حضور، پشتیبانی و مشارکت والدین و گروههای ذینفع در فرایند یادگیری دانشآموزان.
-
- همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندیهای جامعه دانش بنیان.
-
- ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابیهای مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانشآموزان.
-
- فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانشآموزان و معلمان در فرایندهای یاددهی – یادگیری.
-
- ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانشآموز محوری در فرایندهای آموزشی.
-
- توسعه مهارتهای ادراکی، کلامی، اجتماعی ، حرفهای و تخصصی دانشآموزان.
- تربیت دانشآموزان فاخر برای ورود به میدانهای بینالمللی با تکیه بر هویت ایرانی- اسلامی.
۲-۱۵: مأموریت و چشمانداز مدرسه هوشمند
چشمانداز مدرسه هوشمند ، بیانگرمقصد آرمانگرایانهای است که این مدارس میکوشند تا با بهرهگیری از فناوری اطلاعات بدان دست یابند. در عبارت چشمانداز مدرسه هوشمند ، آینده به گونهای ترسیم و تصویر میشود که کاربردها و خدمات فناوری اطلاعات در حد اعلی به کار گرفته شده و مرکز نیز به عنوان مدرسه هزاره سوم با بهره گیری از فناوری اطلاعات توانمند شده باشد. عبارت چشمانداز گرچه ممکن است تا حدودی رویایی و آرمان گرایانه باشد لیکن میتواند شور و انگیزه کافی برای توسعه مدرسه هوشمند را در بین مدیران ، کارکنان و ذینفعان ایجاد نماید و آن ها را در این حوزه هماهنگ کند (مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، ۱۳۹۰).
۲-۱۶: راهبردهای توسعه مدارس هوشمند
راهبردها، مسیرها و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف هستند. در صورتی که اهداف را از جنس مقصد به شمار آوریم راهبردها از جنس مسیر رسیدن به مقصد میباشند. در تدوین راهبردها سعی میشود تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف مدرسه هوشمند و تعیین فرصتها و تهدیدهای موجود در زمینه بهره گیری از فناوری اطلاعات، راهبردها به گونهای تبیین شوند تا حداکثر استفاده از نقاط قوت فرصتها صورت گرفته، نقاط ضعف برطرف شده، برای رویارویی با تهدیدها چاره اندیشی شود(مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، ۱۳۹۰).
راهبردهای توسعه مدرسه هوشمند عبارت اند از :
-
- مستند سازی و به اشتراک گذاشتن تجربیات مرکز با سایر مدارس فعال در این زمینه.
-
- تصویب سازوکار مشخص برای جلب مشارکتهای مالی و معنوی اولیای دانشآموزان در هوشمندسازی مدرسه.
-
- بهرهگیری از قابلیتهای وب ۲ برای توسعه محتوای آموزشی .
-
- جلب حمایتهای مالی سازمانهای مرتبط موجود در سطح شهرستان برای هوشمندسازی مدرسه.
-
- تدوین دستورالعملهای تسهیل کننده هوشمند سازی مدرسه در حدود اختیارات این مرکز آموزشی در راستای رفع موانع محدود کننده موجود.
-
- فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به اولیای دانشآموزان در خصوص ویژگیها و مزایای مدرسه هوشمند.
-
- ایجاد ساختار مدیریتی و اجرایی مدرسه هوشمند.
-
- فرهنگسازی و آگاهسازی مدیران اداره آموزش و پرورش در ردههای مختلف نسبت به الزامات مدرسه هوشمند .
-
- برنامهریزی استفاده از تجهیزات شخصی دانشآموزان در منزل با توجه به محدودیتهای دسترسی به تجهیزات در مدرسه.
-
- هماهنگی یرای تجهیز مدرسه به اینترنت پرسرعت.
-
- تجهیز مدرسه به حداقل امکانات مورد نیاز برای هوشمندسازی.
-
- در نظر گرفتن مکانیزمهای انگیزشی برای تشویق معلمان و دانشآموزان فعال و خلاق در فرایند هوشمندسازی.
-
- آموزش و ارتقای مهارتهای معلمان و دانشآموزان.
- تعامل گسترده با تولیدکنندگان نرم افزارها ومحتوای اموزشی برای برآوردن نیازهای مدرسه هوشمند (اونگ[۶۳]، ۲۰۰۲).
۲-۱۷: ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند
به منظور سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و اجرای طرح هوشمندسازی مدارس کارگروههای راهبردی و راهبری فناوری اطلاعات وارتباطات درسطح وزارت / استان/ شهرستان / ناحیه و منطقه تشکیل میگردد.
۱) کارگروههای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت.
۲) دبیرخانه و ستاد راهبری هوشمندسازی مدارس کشور در مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش.
۳) کار گروههای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح استان.
۴) کار گروههای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرستان/ ناحیه و منطقه.
۵) کارشناس هوشمندسازی مدارس در ادارات کل آموزش و پرورش استانها.
۶) کارشناس هوشمندسازی مدارس در ادارات کل آموزش و پرورش ادارات آموزش و پرورش نواحی/ مناطق ( به منظور پیگیری و نظارت برطرح هوشمند سازی مدارس).
۷) مدیر واحد آموزشی توانمند درحوزه مدیریت و با تجربه و موفّق در به کارگیری فناوری اطلاعات.
۸) معاون فناوری اطلاعات مدارس و مجتمعهایی که در طرح هوشمندسازی مدارس قرار گرفتهاند (جهت راهبری عملیاتی طرح هوشمندسازی در سطح مدرسه و مجتمع ها)
۹) معلمان توانمند در اداره کلاسها با رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات.
۱۰) کادر اجرایی توانمند در به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (جلالی و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱۸: درباره تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزش دو رویکرد متفاوت وجود دارد:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 06:24:00 ب.ظ ]
|