پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۳-۲-مدل اجرایی تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
پس از بررسی و خوانش متون نظری و پیشینه پژوهشهای داخلی و خارجی در این پژوهش تعریف اورگان از رفتار شهروندی سازمانی پذیرفته شده است:
رفتاری که از روی میل و اراده فردی بوده و به طور مستقیم یا صریح از طریق سیستم پاداش رسمی سازمانی مورد تقدیر قرار نمی گیرد ولی باعث ارتقاء عملکرد اثربخش سازمان میگردد ( مقیمی، ۱۳۹۰). بنابرین به منظور اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی در این پژوهش از ابعاد وظیفه شناسی، نوع دوستی، فضیلت شهروندی، جوانمردی و احترام و تکریم استفاده می شود . همان گونه که در فصل دوم ذکر شد این ابعاد توسط دیکنسون (۲۰۰۹) تشریح شده است .
همچنین توصیف دیلتری[۷۶] (۲۰۰۵) از هوش سازمانی در قالب ایده هوش جمعی مورد پذیرش قرا رمی گیرد؛ به گونه ای که دانش در درون سازمان نهادینه گردیده، سازمان خودش و کارکنانش را پالایش میکند. سرمایه فکری و استفاده از ظرفیت های بالقوه ی سرمایه انسانی در کانون توجه قرار میگیرد.
ابعاد هوش سازمانی از صورتبندی ارائه شده توسط توسط آلبرخت (۲۰۰۲) اقتباس شده است که از ابعاد چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، تعهد و خوشبینی، همراستایی و همخوانی، توسعه دانش و فشار عملکرد تشکیل شده است .
با پذیرش این تعاریف، مدل نظری زیر جهت بررسی و سنجش در بخش تجربی این پژوهش ارائه می شود:
شکل ۲-۳ : مدل مفهومی پژوهش
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
مقدمه
هدف از انجام هر نوع تحقیق وپژوهش علمی ،کشف یک واقعیت بر مبنا ی کاوش وکشف روابط منطقی مربوط به و یژ گی های اجزاء موضوع بیان می شود. منظور از یک پژوهش علمی پیروی از رویه های منظم ومنطقی است که در جریان استفاده از روشها وابزارهای علمی ومرتبط ساختن عوامل موضوع پژوهش با ید رعا یت گردد . هدف از انتخاب روش تحقیق آن است تا محقق مشخص نماید،چه شیوه و روشی را آغاز کند تا اورا هر چه دقیقتر ،آسانتر و سریعتر در دستیا بی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش پژوهش در نظر گرفته شده، یاری کند . در ا ین فصل متدولوژ ی تحقیق بیان می شود.
بدین منظور جامعه آماری وروش نمونه گیری وروش تحقیق وگرد آورری اطلاعات مورد نیاز، ابزار اندازه گیری و روش نمره گذاری تعیین اعتبار و محاسبه پایایی ابزارهای اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ، وروش تجزیه وتحلیل داده ها تشر یح میگردد .
۳-۱-روش تحقیق
تحقیق را به عنوان کوششی منظم جهت فراهم نمودن پاسخ یا پاسخهایی به سؤالات مورد نظر تعریف کردهاند. هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دستیابی به روابط بین متغیرهاست.
به طور خلاصه هر تحقیق را بر اساس هدف یا قصدی که دنبال میکند میتوان به سه دسته زیر نیز تقسیم نمود.
۱- تحقیق بنیادی[۷۷]:
هدف این نوع تحقیق ایجاد نظریه از طریق کشف اصول یا قواعد کلی است و توجهی به کاربرد عملی یافته ندارد. نتایج این گونه تحقیق اغلب مجرد و کلی هستند. بیشتر تحقیقات در زمینه یادگیری از این نوعند.
۲- تحقیق کاربردی[۷۸]:
هدف این نوع تحقیق آزمون مفاهیم نظری در موقعیتهای مسائل واقعی زندگی و حل مشکلات ملموس است و نتایج این تحقیق عینی و مشخص میباشد تحقیقات آموزشی در حالت کلی کاربردی میباشند.
۳- تحقیق عملی[۷۹]:
هدف این نوع تحقیق بر کاربرد فوری متمرکز است و به ایجاد نظریه یا کاربرد عمومی یافته ها توجهی ندارد. تأکید آن بر حل مشکلات فوری و موقعیتهای محلی میباشد. تحقیقات آموزشی محلی و منطقهای از این نوع میباشند.
از این جهت تحقیق (هدف) حاضر از نوع تحقیق کاربردی میباشد.
از میان روش های مختلف در تحقیقات اجتماعی از روش توصیفی- پیمایشی در این پژوهش استفاده شده است. در این روش از گروههای معینی از افراد خواسته می شود که به تعدادی پرسش که برای همه افراد یکسان است پاسخ دهند و پرسشنامه بعد از طی مرحله مقدماتی به صورت پرسشنامه نهایی در اختیار پاسخگویان قرار گرفته و داده های به دست آمده مجموعه اطلاعات پژوهش را شامل می شود. (بیکر ،۱۳۸۱: ۱۹۶)
با بررسی جامعه آماری اقدام به نمونه گیری از آن نموده و با فنون آماری مربوط به هر متغیری به توصیف و تبیین و سنجش داده های جمع آوری شده پرداخته می شود از این طریق می توان فرضیات را مورد بررسی قرار داده و به پیوستگی و همبستگی میان آن ها پی برد.
۳-۲-مدل اجرایی تحقیق
با توجه به کاربردی بودن و پیمایشی بودن تحقیق، مدل اجرایی فرایند پژوهش به صورت زیر طراحی شده و در مراحل مختلف ، بر مبنای آن پیش رفته شده است:
شکل ۳-۱: فرایند اجرایی پژوهش
۳-۳-جامعه آماری
یک مرحله در انجام پژوهشها، شناسایی جمعیت یا جامعه ای است که در مورد آن مطالعه صورت میگیرد. جامعه آماری یا جمعیت عبارت است از: «کلیه اعضایی که دارای ویژگیهایی مشترک در طبقه ای از افراد، وقایع یا اشیاء باشند» (آذر و مؤمنی، ۱۳۸۵) در واقع مشترک بودن در یک یا چند صفت که مورد نظر پژوهشگر است، جامعه را تشکیل میدهد.
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارمندان و مدیران شرکت نفت قم می شود. طبق برآوردهای سازمانی این تعداد بالغ بر ۲۰۰ نفر می شود.
-
- – Bateman and Organ, 1983 ↑
-
- – Hodson ↑
-
- – Podsakoff and Mackenzie ↑
-
- – Albrekht ↑
-
- -Organ ↑
-
- – Dickinson ↑
-
- – Dealtry ↑
-
- – Robbins ↑
-
- – Ruhan and Iijima ↑
-
- – Glynn ↑
-
- -Gonyea and Kuh ↑
-
- – Halal ↑
-
- – Liebowitz ↑
-
- – Kesti et al ↑
-
- — Karl Albrecht ↑
-
- -Van Wijk et al ↑
-
- -Jung ↑
-
- – Mcmaster ↑
-
- -Mládková ↑
-
- -Hoy and Miskel ↑
-
- – Motsuda ↑
-
- – Choo ↑
-
- – Minch ↑
-
- – Veryard. ↑
-
- -Akgun et al ↑
-
- _Peter senge ↑
-
- -Chris Argyris ↑
-
- – Ikujiro Nanaka and Hirotaka Takeuchi ↑
-
- -Gonyea and Kuh ↑
-
- – Strategic Vision ↑
-
- – Shared Fate ↑
-
- – Appetite for Change ↑
-
- – Spirit ↑
-
- – Alignment and Congruence ↑
-
- – Knowledge Deployment ↑
-
- – Performance Pressure ↑
-
- – schoeninger ↑
-
- – Organizational Intelligence Quotient ↑
-
- – Liebowitz ↑
-
- – Stupidity Collective ↑
-
- – Dennis Organ ↑
-
- – OCB: (Organizational citizenship behavior) ↑
-
- -Ballantyne ↑
-
- – Bienstock et al ↑
-
- – Appelbaum at al ↑
-
- – Cropanzano, Russell and Byrne ↑
-
- – Cohen, and Kol ↑
-
- -Castro et al ↑
-
- – Smith et al ↑
-
- – general compliance ↑
-
- -Podsakoff et al ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 05:54:00 ب.ظ ]
|