مقالات و پایان نامه ها | انواع هتل – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
هنگام خریداری وسایل مورد نیاز هتل باید سعی کرد که وسایل خوب با قیمت مناسب تهیه شود، البته باید دید مشتریان هتل از چه طبقه ای هستند و نوع غذایی که سرو می شود چیست و برای چه مدتی این وسایل خریداری می شود. (عالمی،۱۳۸۷)
استهلاک وسایل و لوازم هتل زیاد است، بنابرین باید نهایت دقت در انتخاب وسایل و نوع آن به عمل آید تا وسایل مناسبتر و با دوام تری تهیه شود.
اثاثی که انتخاب می شود باید راحتی را تأمین کند و حمل و نقل و نظافت آن ها آسان و مقرون به صرفه باشد. (گلشن،۱۳۹۰)
اثاثیه هر اتاق باید متناسب با اندازه اتاق باشد و در انتخاب رنگ آن نیز دقت به عمل آید تا بر زیبایی و تناسب اتاق بیافزاید، به طور مثال اتاقهایی که پنجره کوچک دارند باید دقت شود که رنگ پرده با رنگ دیوارها متفاوت نباشد .اثاثی که انتخاب می شود تزئینات زننده نداشته باشد و از حیث جنس و رنگ با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. (گلشن،۱۳۹۰)
رنگ پرده ها بخصوص در اتاقهایی که رو به آفتاب است ثابت باشد تا پس از مدتی رنگ آن نرود و نا هماهنگی ایجاد نکند . بهتر است در این قبیل موارد از رنگهای خنثی (خاکستری ) استفاده شود. (عالمی،۱۳۸۷)
انواع هتل
متل (Motel): متل، تلفیقی از دو واژه Motor و Hotel است و معمولا خارج از شهرها قرار دارد. در تعریف آن میتوان گفت؛ هتلی است که در آن میهمانان میتوانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل در اتاق خود پارک کنند. (شریفزاده و همکاران،۱۳۸۲)
یکی از مشخصه های بارز و اصلی متلها، نبود لابی در آن ها است؛ چرا که میهمانان به محض ورود به آن و بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو کلیدشان را میتوانند دریافت کرده و به اتاق خود بروند.
ریزورت هتل (Resort Hotel): به هتلهایی که معمولا به چشمههای آبگرم، مواد معدنی یا ساحل نزدیک هستند، ریزورت هتل یا هتلهای مخصوص استراحت میگویند.
هتل آپارتمان (Apartment Hotel): هتل مکانی است که برای مدت کوتاه از میهمان پذیرایی میشود، حال آنکه اگر شرایطی برای میهمان فراهم شود که نیاز به پذیرایی کمتر داشته باشد، به آن هتل آپارتمان میگویند. (شریفزاده و همکاران،۱۳۸۲)
معمولا در هتل آپارتمانها، وسایل آشپزی وجود دارد و نیازی به رستوران احساس نمیشود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجارهای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد میتواند با هتل تسویه حساب کرده و آنجا را ترک کند. (سید جوادین، ۱۳۸۴)
برخلاف هتلها که دارای شرایط ثابت و مقیدی هستند، هتل آپارتمانها انعطافپذیر بوده و انواع بسیار متنوعی دارند. هتل آپارتمانها، شبیه هتل ساخته میشوند و دارای تعداد زیادی آپارتمان هستند. دوره اقامت در آن ها بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیر است. معمولا قیمتشان از قیمت هتلهای مشابه پایینتر بوده و میهمانانی که در آن اقامت دارند، آنجا را مانند خانه خود دانسته، بنابرین هرچه در یک آپارتمان لازم به نظر میرسد در هتل آپارتمانها قرار میدهند. (شریفزاده و همکاران،۱۳۸۲)
هتل پانسیون (Hotel Pension): در شهر واقع شده و تعدادی اتاق و سالن غذاخوری، به اندازهای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تامین نماید، کتابخانه، سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در آن پیشبینی و آماده شده است. (صفائیان، ۱۳۸۳)
پانسیون معمولا اتاق را به صورت ماهانه یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج از هتل برای سرو غذا نمیپذیرد. بر همین اساس، معمولا سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاقها در نظر گرفته میشود. (صفائیان، ۱۳۸۳)
پانسیونها مقررات خاصی دارند و مسافران باید در ساعات معینی برای صبحانه، نهار و شام سرمیز حاضر شوند و تا ساعت مشخصی نیز در ورود پانسیون باز است. (صفائیان، ۱۳۸۳)
انواع هتل بر اساس ستاره
۲ستاره: تمیزی، راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتلها است. ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد ذیل است:
خانهداری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها، مبلمان باکیفیت، رستوران با قابلیت ارائه سرویس برای تمام وعده های غذایی، استخر شنا، خدمترسانی به اتاقها، ورودی با ظرفیت قابل توجه، تختهایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب و زیبا، قفسههای کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون با کیفیت بالا، پرسنل آموزشدیده لاندری (لباسشویی) و سرویس برای اتاقها. (سید جوادین، ۱۳۸۴)
۳ ستاره: در هتلهای ۳ ستاره باید به طور کامل خدمات ارائه شده و مدیریت شوند.
این هتلها دارای چشمانداز زیبا و امکانات گستردهای هستند. رتبه ۳ ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر است:
نظافت، خانهداری و نگهداری عالی، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال ۲۴ ساعته، اتاقهای بزرگ و راحت، بدون سروصدا با نور کافی، نشیمن و دکوراسیون جذاب، مبلمان با کیفیت بالا، سیستم مرکزی تهیه هوا، سیستم حرارتی اتاقهای مفروش با کیفیت بالا، تشکهای عالی، ترموستات کنترل درجه دما، سرویس حمام جدید و منظم، سرویس حمام و دستشویی کامل، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، خدمات بیدار کردن، وجود بیش از یک رستوران با غذاهای عالی، امکانات تفریحی برای میهمانان از قبیل سونا، گلف و … ارائه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات و پارک اتومبیل توسط مستخدم. (صفائیان، ۱۳۸۳)
۴ ستاره: این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند، بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین راحتی و آسودگی میهمانان، هدف اصلی کارکنان هتل است. آن ها آموزش دیده، کارآمد، آگاه و مودب هستند. این هتلها دارای امکانات متنوعی هستند. رتبه چهار ستاره در هتل مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد ذیل است:
خانهداری و نگهداری فوقالعاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی، آثار هنری، کیفیت بالای فرشها، وجود گلهای تازه، امکانات حملونقل و روزنامه رایگان، لباس راحت در اتاقها، ۲مرتبه سرویسدهی در روز به اتاقها، جعبه کمکهای اولیه در اتاقها، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب، رزرواسیون سریع، لباس متحدالشکل کارکنان، وجود دربان با مدیریت تخصصی، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، تشک راحت و پتوی اضافه در هر اتاق، چشمانداز طبیعی، هال، ورودی لوکس و نمایش آثار هنری در محوطههای عمومی. (سید جوادین، ۱۳۸۴)
۵ستاره: این نوع هتلها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل ۵ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته شوند. ارائه رتبه ۵ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد ذیل است:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|