روایی و پایایی

در پژوهش رقیب و همکاران (۱۳۸۹) پایایی این مقیاس با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۸۸/۰ برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روان‌شناسی مورد تأیید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامه‌ی تجربه‌ معنوی غباری بناب به طور هم‌زمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه ۶۶/۰ به دست‌آمده است. برای محاسبه روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبه‌ی اول استفاده شد. نتیجه های به دست‌آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را می‌توان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود.

در این پژوهش نیز پایایی پرسشنامه هوش معنوی سنجیده شد که مقدار آلفای کرونباخ ۸۴% به دست آمد.

۳-۶ روش تجزیه‌و تحلیل اطلاعات

برای تجزیه‌و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

در بخش آمار توصیفی از جداول، فراوانی و درصد فراوانی، نمودارهای ستونی، میانگین انحراف معیار برای توصیف آزمودنی‌ها و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره که همگی با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS انجام پذیرفته است.

فصل چهارم

تجزیه‌و تحلیل یافته های پژوهش

۴-۱ مقدمه

در این فصل داده های جمع‌ آوری‌شده برای بررسی فرضیات تحقیق مورداستفاده قرار می‌گیرد و داده های پژوهش با بهره گرفتن از روش‌های علمی آماری موردبررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. هدف از جمع‌ آوری اطلاعات به دست‌آمده از سؤالات و طبقه‌بندی آن‌ ها، شناخت کامل متغیرها و روابط بین آن‌ ها است تا بتوان متناسب با اهداف پژوهش جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نمود.

در پژوهش حاضر برای تحلیل داده های گردآوری‌شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. هدف آمار استنباطی عبارت است از نتیجه‌گیری پیرامون ویژگی‌های جامعه‌ای که نمونه موردمطالعه از آن استخراج‌شده است. در این پژوهش ابتدا تجزیه‌و تحلیل توصیفی یافته‌آموزش‌ها و سپس تجزیه‌و تحلیل استنباطی یافته ها (بررسی فرضیه‌های پژوهشی) صورت گرفته است. در بخش توصیفی داده ها از میانگین و انحراف معیار و … و در بخش استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شده است. همه تحلیل‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS با نسخه ۲۱ انجام‌ پذیرفته است.

۴-۲ آمار توصیفی

در این بخش داده های مرتبط با فرضیه‌های پژوهش از طریق ۱) شاخص‌های آماری ۲) جـداول تـوزیع فراوانی تـوصیف می‌شود.

در این بخش، در بحث آمار توصیفی از شاخص‌های گرایش مرکزی، میانگین و انحراف معیار برای تجزیه‌و تحلیل توصیفی یافته ها استفاده شده است. در تجزیه‌و تحلیل توصیفی، داده های جمع‌ آوری‌شده با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی، خلاصه و طبقه‌بندی‌شده‌اند. به عبارت دیگر داده ها را با تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی متغیرها خلاصه و ارائه شده‌اند و سپس با کمک نمودار آن‌ ها را نمایش داده‌ایم. شاخص‌های آمار توصیفی که در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، بیشترین مقدار و کمترین مقدار.

۴-۲-۱ توزیع فراوانی ویژگی‎های جمعیت شناختی

۴-۲-۱-۱ توزیع فراوانی سن آزمودنی‌آموزش‌ها

جدول ۴-۱ توزیع فراوانی سن

دسته
فراوانی
درصد فراوانی

۲۵-۲۰

۳۹

۱۵

۳۰-۲۶

۷۳

۱/۲۸

۳۵-۳۱

۶۳

۲/۲۴

۴۰-۳۶

۴۷

۱/۱۸

۴۰ سال و بیشتر

۳۸

۶/۱۴

کل

۲۶۰

۱۰۰

نمودار ۴-۱ نمودار سن آزمودنی‌ها

جدول (۴-۱) نشانگر توزیع فراوانی سن آزمودنی‌ها می‌باشد. همان طور که مشاهده می‌شود در این پژوهش ۷۳ نفر در طبقه سنی ۳۰-۲۶ سال و ۶۳ نفر نیز در طبقه سنی ۳۵-۳۱ سال جای گرفته‌اند و درمجموع ۲۶۰ آزمودنی در این پژوهش شرکت ‌داشته‌اند.

    1. IQ ↑

    1. Golman D ↑

    1. consciousness ↑

    1. self-management ↑

    1. social awareness ↑

    1. relationship management ↑

    1. Weisinger، H ↑

    1. Cherniss، C ↑

    1. King, D.B ↑

    1. Emmons،R.A ↑

    1. Vaughan ، f ↑

    1. Elkins M. & Cavendish R ↑

    1. Mc sherry، W. Druper، P. & Kendrick، D ↑

    1. Ciarrochi J، Chan A.Y.C، Bajgar J ↑

    1. Maryr، T. D ↑

    1. Schutte، N. S ↑

    1. verbal skills ↑

    1. conversation skills ↑

    1. feedback skills ↑

    1. Webster ↑

    1. Niloson ↑

    1. Rhys ↑

    1. Newcomb ↑

    1. Schannon ↑

    1. Williams ↑

    1. Proess Barriers ↑

    1. Encoding Barrier ↑

    1. Medium Barrier ↑

    1. Decoding Barrier ↑

    1. Receiver Barrier ↑

    1. Personal Barriets ↑

    1. Physical Barriers ↑

    1. Semantic Barries ↑

    1. Conformity ↑

    1. Robbins ↑

    1. Information and Communication Technologies ↑

    1. Papastergiou ↑

    1. Jung and etal ↑

    1. consciousness ↑

    1. emotional self-management ↑

    1. self-motivation ↑

    1. empathy ↑

    1. social skills ↑

    1. Nasel, D.D ↑

    1. Gardner H. ↑

    1. Western analytic concept ↑

    1. Eastern synthetic aproach ↑

    1. Integrative relation ↑

    1. Spirituality ↑

    1. Emmons ↑

    1. Intention ↑

    1. Morality ↑

    1. Edwards ↑

    1. Spirit ↑

    1. Creative life force of evolution ↑

    1. Transpersonal ↑

    1. Wigglesworth, C. ↑

    1. Santos, E. S. ↑

    1. Ultimate ↑

    1. Zohar & Marshall ↑

    1. Underlying ground of being ↑

    1. Illusion ↑

    1. Wisdom ↑

    1. Friedman H. & McDonald D. ↑

    1. Consciousness ↑

    1. Transcendence of self ↑

    1. Greater whole ↑

    1. Noble ↑

    1. Courage ↑

    1. Intuition ↑

    1. Compassion ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...