• توزیع محصول: ( قابلیت دسترسی و سرعت تحویل ) به اصول گسترده ای اشاره دارد که شرکت از طریق آن ها به دنبال دستیابی به اهداف توزیعی خود به منظور دسترسی قراردادن محصول خود برای بازارهای است (راسنبلوم، ۲۰۰۱). و به معنای این است که محصول چگونه و در چه چارچوب زمانی ای به مشتری تحویل داده خواهد شد و برای مشتری مهم است که یک محصول در هر جا و هر زمانی که او به آن نیاز دارد در دسترس می‌باشد. توزیع محصول به عنوان یک ضرورت یا شرط برای انجام تجارت محسوب نمی شود اما بیشتر به عنوان فرصتی برای دستیابی به مزیت رقابتی درنظر گرفته می شود. (۱۹۹۰) گفت که کانال های توزیع باید یک موضوع مهم برای هر صنعت و تجارت باشد. آیکر(۲۰۰۷) استدلال می‌کند که دستیابی به یک کانال توزیعی کارآمد و مؤثر اغلب یک صرف نظر ازاین که کدام کانال انتخاب شود یک عامل موفقیت است و می توان منجر به یک مزیت رقابتی پایدار شودمکان حداقل تغییر بازاریابی است. توزیع و در دسترس بودن، پیوند بین مشتریان و تامین کننده را کنترل می‌کند و توانایی مشتریان برای تغییر تامین کنندگان را کاهش می‌دهند و بدین وسیله بازار را با ثبات می‌سازند. نیز شرایط نامعلوم سرمایه گذاری خرده فروشان را کاهش می­دهد و بدین وسیله محیط را با ثبات می‌سازد (نیلسون[۳۳]، ۱۹۹۵).

قیمت گذاری: قیمت گذاری محصول یک مفهوم چند بعدی و پیچیده است که نقش راهبردی مهم در بازاریابی داشته است. رهبری هزینه یا راهبرد هزینه ی مهم به عنوان یکی از دیدگاهای راهبردی در نظر گرفته شده است. (آیکر ۲۰۰۱، پورتر۱۹۸۰) نقش آن یک تاثیر مستقیم بر روی رفتار خریدار دارد و در نتیجه در درآمدهای شرکت هم تاثیر می‌گذارد. (کامپو و جیمبرمت، ۲۰۰۱ صفحه ۳۹۰). اهداف قیمت گذاری را می توان ‌به این صورت دسته بندی کرد: اهداف مبتنی بر رقابت (کامپو و جیسبرمت، ۲۰۰۱) مانع اصلی پیش فرضی راهبرد قیمت کم، این باور بوده که بازارهای صنعتی غیر انعطاف پذیر اند و قیمت یک عامل تعیین کننده سهم در تاثیرگذاری بر تقاضا است
(تامسون و کوی، ۱۹۹۷). این روزها بسیاری از رقیبان اروپایی در حال مواجهه با قیمت گذاری های کم شدید هستند (معمولاً رقابت غیر مارک دار) که عمدتاًً از شرق دور منشا می‌گیرد (هیلکی و بوسچر۱۹۹۷).

قیمت گذاری هم می‌تواند باعث ایجاد ثبات و هم موجب بی ثباتی شود برای مثال قیمت گذاری وضع موجود تلاش می‌کند تا سیستم قیمت گذاری بازار را در توازن نگه دارد در حالی که تغییرات قیمتی چشمگیر می‌تواند سیستم را مختل سازد و ماهیت تقاضای بازار را تغییر دهد. با اجرای نظریه ی هرج و مرج/پیچیدگی، بازاریابان می‌توانند از تاثیر “تشویق” برای ترغیب تغییری در مسیر مورد انتظار استفاده نمایند (نیلسون۱۹۹۵). قیمت گذاری باید به صورت نوآورانه و تهاجمی به کار رود و هدفش هدایت بازار به سمت تاکتیک های قیمت گذاری باشد، تبلیغات باید شامل یک رشته عملیات تهاجمی، شوک آور، سرگرم کننده برای غافلگیری و تغییر درک و احساسات باشد. (ماسون و استویید[۳۴]، ۲۰۰۸)

تاثیر انتخاب آمیخته بازاریابی استراتژیک شرکت‌ها را می‌توان با درک تقاضای مشتریان از محصولات شرکت با قیمت‌های تعیین شده ارزیابی کرد، انتخاب آمیخته بازاریابی استراتژیک در نتیجه تقاضای مشتریان برای محصولات شرکت می‌تواند بر گزینه های استراتژیک شرکت رقیب تاثیر بگذارد ‌بنابرین‏ انتخاب آمیخته بازاریابی می‌تواند بر سود دهی، تقاضای مشتریان، قیمت، و واکنش رقبا تاثیر بگذارد ([۳۵]کادیالی و دیگران، ۲۰۰۱، ص ۲۳۴).

ترفیعات: که تبلیغات عمدتاًً باعث ثبات عوامل می‌شوند اما می‌توانند موجب بی ثباتی هم بشوند اما به هر حال باید ذکر کرد که از لحاظ نظریه ی هرج و مرج/پیچیدگی، احتمال ندارد که تبلیغات به
شکست های عمده و قابل پیش‌بینی در محیط کاری دست یابند مثلا تغیر نگرش ها و رفتارهای مصرف کننده.

تجارت الکترونیک: استفاده از اینترنت برای تجارت الکترونیکی (مبادلاتی که به صورت فنی پدید آمده اند) با توجه به افزایش وب سایت‌های تجاری به سرعت رشد ‌کرده‌است. اطلاعات می‌توانند درخواست و سپس فراهم شوند سفارشات می‌توانند انجام و سپس برآورده شوند محصولات می‌توانند تحویل داده شوند و خدمات هم می‌توانند اجرا شوند (چینگ و الیس۲۰۰۴).

اگر چه که مقبولیت و پذیرش گسترده ای ‌در مورد استفاده از اینترنت در محیط های شرکتی وجود داشته است اما میزانی که اینترنت توسط شرکت های کوچک و متوسط به کار می رود متغیر است (سودا و وسکی و همکارانش ۲۰۰۲) اینترنت می‌تواند از طریق یک کانال گزینشی منافع اقتصادی زیادی را برای شرکت ها بخصوص شرکت هایی که در مناطق حاشیه ای فعالیت می‌کنند مثلا شرکت هایی که در حاشیه اروپا به فعالیت مشغول اند فراهم نماید و اینگونه بیان شده که شرکت هایی که از بازاریابی الکترونیکی استفاده نمی کنند باید این کار را با مسئولیت خود انجام دهند و خطرات ان را بپذیرند (ایگان و همکاران۲۰۰۳).

در دهه ی گذشته، رشدی در تحقیقات درباره نقش اینترنت و فناوری اطلاعات به طور کلی برای
شرکت ها و محیط های کاری وجود داشته است .

تجارت الکترونیکی به استفاده از تکنولوژی های تبادلی دیجیتالی و فناوری اطلاعات به منظور انجام تجارت یک شرکت اشاره دارد و این نوع تجارت اصطلاحی دارد که با داد و ستد الکترونیکی و بازاریابی الکترونیکی مترادف است اما به هر حال دو اصطلاح بعدی صرفاً بخش هایی از فعالیت های تجارت الکترونیکی محسوب می‌شوند بازاریابی الکترونیکی از همین تکنولوژی ها به طور خاص به ‌عنوان یک توسعه منطقی برای انجام شیوه های بازاریابی سنتی برای خلق، برقراری ارتباط و تحویل ارزش ها به مشتریان بهره می‌گیرد. داد و ستد الکترونیکی که با مورد قبلی (بازاریابی الکترونیکی مشابهت زیادی دارد به طور خاص به تسهیل معاملاتی اشاره دارد که از طریق فعالیت های بازاریابی شرکت ایجاد شده است .به همین صورت بازاریابی اینترنتی و بازاریابی الکترونیکی اغلب مترادف هم استفاده می‌شوند و به یک معنای واحد به کار می‌روند (استراس و فراست ۲۰۰۵،کای ۲۰۰۱، چافی۲۰۰۳ اوکونر و همکاران ۲۰۰۴) اینترنت محلی است که داد و ستد الکترونیکی در آن صورت می‌گیرد و اینترنت اطلاعاتی را از طریق شبکه جهانی ایمیل فراهم می کند و امکان ارتباطات واقعی را فراهم می‌کند اجازه به اشتراک گذاشتن مبنای داده ها را فراهم می کند. اما با این حال بازاریابی الکترونیک مفهومی گسترده تر از اینترنت دارد و شامل تکنولوژی های دیگر است که امکان مدیریت رابطه مشتری، طراحی منابع شرکت، مدیریت زنجیره تامین، را فراهم می‌سازد. همچنین شامل پیام متنی، اسکنرهای بارکد و تلویزیون های دیجیتال است.

تکنولوژی هایی که اینترنت را خلق کرده‌اند کارایی توسعه و توانگری محتوای فعالیت های بازاریابی را نیز ارتقا داده‌اند و فرصت هایی را برای همه شرکت ها از قبیل شرکت های کوچک و متوسط فراهم می کند که در غیر اینصورت شاید این فرصت ها و شانس ها در دسترس آن ها نبود (پالمر و مک کول۲۰۰۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...