ج: آیا بین دانشجویان مشروط و دانشجویان غیر مشروط از نظر نظر میزان استفاده از راهبردهای فراشناختی تفاوتی وجود دارد؟

د: آیا بین استفاده از راهبردهای شناختی با راهبردهای فراشناختی رابطه ای وجود دارد؟

ه: آیا بین استفاده از راهبردهای شناختی با میزان خودکارآمدی رابطه ای وجود دارد؟

و: آیا بین استفاده از راهبردهای فرا شناختی با میزان خودکارآمدی رابطه ای وجود دارد؟

۱-۶- فرضیه های پژوهش

۱-۶-۱- فرضیه ی اصلی

دانشجویان مشروط نسبت به دانشجویان غیر مشروط به طور معناداری میزان خودکارآمدی پایین تری دارند و از راهبردهای شناختی و فراشناختی به میزان کمتری استفاده می‌کنند.

۱-۶-۲- فرضیه های فرعی

الف: دانشجویان مشروط نسبت به دانشجویان غیر مشروط به طور معناداری از میزان خودکارآمدی کمتری برخوردارند.

ب: دانشجویان مشروط نسبت به دانشجویان غیر مشروط به طور معناداری از راهبردهای شناختی به میزان کمتری استفاده می‌کنند.

ج: دانشجویان مشروط نسبت به دانشجویان غیر مشروط به طور معناداری از راهبردهای فراشناختی به میزان کمتری استفاده می‌کنند.

د: بین استفاده از راهبردهای شناختی با راهبردهای فراشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

ه: بین استفاده از راهبردهای شناختی با میزان خودکارآمدی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.

و: بین استفاده از راهبردهای فراشناختی با میزان خودکارآمدی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.

۱-۷- تعریف متغیرهای پژوهش

۱-۷-۱- خودکارآمدی

۱-۷-۱-۱-تعریف مفهومی

بندورا (۲۰۰۰ :۱۲) در چـارچوب رویکـرد شـناختی- اجتماعی خود، مفهوم خودکارآمدی را چنین تعریف ‌کرده‌است: «خودکارآمدی، توان سازنده ای است که به وسیله آن، مهارت های شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود».

۱-۷-۱-۲-تعریف عملیاتی

عبارت است از نمره‌ای که دانش‌جویان در پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر[۲] کسب می نمایند. در این آزمون افرادی که یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب کنند، افرادی با خودکارآمدی بالا و کسانی که یک انحراف معیار پایین تر از میانگین کسب کنند، افراد با خودکارآمدی پایین محسوب می‌شوند.

۱-۷-۲- راهبردهای شناختی

۱-۷-۲-۱-تعریف مفهومی

آن دسته از راهبردهای یادگیری را گویند که فرد برای پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می‌دهد و عبارتند از: ۱ـ راهبردهای تکرار و مرور ویژه تکـالیف ساده و پیچیده ۲ـ راهبردهای بسط ویژه تکالیف ساده و پیچیده ۳ـ راهبردهای سازمان‌دهی ویژه تکالیف ساده و پیچیده (سیف، ۱۳۹۰).

۱-۷-۲-۲- تعریف عملیاتی

عبارت است از نمره‌ای که دانشجویان در پرسشنامه سنجش راهبردهای شناختی کسب می‌کنند.و هرچه دانشجویان در این پرسشنامه نمره بالاتری کسب کنند ‌به این معنی می‌باشد که از راهبردهای شناختی به میزان بالاتری استفاده می‌کنند.

۱-۷-۳-راهبردهای فراشناختی

۱-۷-۳-۱-تعریف مفهومی

راهبردهای فراشناختی آن دسته از راهبردهای یادگیری را گویند که نظارت بر راهبردهای شناختی را برعهده دارند و عبارتند از: دانش و کنترل خود و دانش و کنترل فرایند. دانش و کنترل خود شامل سه بخش: تعهد، نگرش و دقت است و دانش و کنترل فرایند نیز شامل سه بخش: طرح‌ریزی، ارزش سنجی و نظم بخشی می‌باشد (پرویز، ۱۳۸۴ :۱۲).

۱-۷-۳-۲-تعریف عملیاتی

راهبردهای فراشناختی عبارت است از نمره‌ای که دانشجویان در پرسشنامه سنجش راهبردهای فراشناختی کسب می‌کنند. و هرچه دانشجویان در این پرسشنامه نمره بالاتری کسب کنند ‌به این معنی می‌باشد که از راهبردهای شناختی به میزان بالاتری استفاده می‌کنند.

۱-۷-۴-مشروطی

۱-۷-۴-۱-تعریف مفهومی

مشروطی مفهومی است قراردادی که به کسب نمره میانگین کمتر از ۱۲ برای دروس اخذ شده در یک ترم تحصیلی برای دانشجویان دوره کارشناسی و کمتر از ۱۴ برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد اطلاق می‌گردد.

۱-۷-۴-۲-تعریف عملیاتی

کسب نمره معدل دروس ترمی کمتر از ۱۲ برای دانشجویان دوره کارشناسی و نمره معدل کمتر از ۱۴ برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به منزله و ملاک مشروطی آن دانشجویان می‌باشد.

فصل دوم

پیشینه نظری و عملی پژوهش

۲-۱- مقدمه

فصل حاضر با عنوان مبانی نظری و عملی پژوهش حول مباحث نظری و عملی موضوع مورد پژوهش همچون تاریخچه نظری و عملی متغیرهای پژوهش در نظر اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی می چرخد. دانشمندان و صاحب نظران مختلفی درباره متغیرهای مورد بحث نظر داده‌اند که به تفصیل آن ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. همچنین پژوهش های مختلفی در ارتباط با آن متغیر ها در داخل و خارج کشور انجام گرفته است که در آن بین مطالعاتی که در حیطه پژوهش مورد بحث است، به عنوان پیشینه عملی پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲-۲- خودکارآمدی

مفهوم خودکارآمدی که عامل اصلی درتئوری یادگیری اجتماعی است، ابتدا در بســتر روانشناسی اجتماعی از ســوی بندورا شکل گرفت (کوربانگلــو[۳]، ۲۰۰۳ .( در نظریه بنــدورا منظور از خودکارآمدی، احساس های شایســتگی، کفایت و قابلیت شخص در کنار آمدن با زندگی اســت. همچنین بندورا خودکارآمدی را بر میزان ادراک ما از درجــه کنترلی که بر زندگیمان داریم، تعریف می‌کند ) هوشمند جا، جوانمرد و مرعشی،۱۳۹۳ .(

بنــدورا (۲۰۰۱) همچنین خودکارآمدی را به ‏عنوان ایمان به توانایی‌های یک فرد برای ســازماندهی کردن و عملی کردن مســیرهای عملی مورد نیاز در مدیریت شرایط آینده، و اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند، احســاس می‌کنند و خودشان را برمی انگیزانند و عمــل می‌کنند، تعریــف کرده اســت (نقل از سلیمانی و هویدا، ۱۳۹۲).

به نظر بندورا (۱۹۹۷) سطح انگیزش، شرایط عاطفی ‌و عملکردهای اشخاص ‌بر اساس آنچه که آنان باور دارند، شکل می‌گیرد تا ‌بر اساس آنچه واقعا درســت است. سازه خودکارآمدی بر باورهای افراد ‌در مورد قابلیت های خودشــان برای اعمال کنترل به سطح عملکردشان و به رویدادهایی که زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مربوط است.

مطابــق نظر بندورا، خودکارآمدی یک فــرد مبتنی بر چهار منبع اطلاعاتی مهم اســت: تجربیات ماهرانه[۴] یا موفقیت آمیز، (تجربه های قبلی، موفقیت و شکست) تجربیات الگوبرداری[۵] ‌در مورد مشاهده‏ی عملکردها، موفقیت ها و شکســت های دیگــران، ترغیب اجتماعی[۶] )ترغیب کلامی از همنوعان، همکاران وخویشــاوندان) و حالت های عاطفی و فیزیولوژیکی[۷] که افراد براســاس آنهــا توانایی، نیرو و آســیب پذیری خود نســبت به عملکرد نادرست خود را مورد قضاوت قرار می‌دهند (نقل از سلیمانی و هویدا، ۱۳۹۲).

تجربیات ماهرانه یا موفقیت آمیز: این منبع اشــاره به مهارت حقیقی فــرد از یک کار خاص مربوط است. تجربیات گذشته‏ی فرد مجموعه‏ کلی تجربیاتی را ایجاد می‌کند که به شرایط جدید منتقل می شــود. حس خودکارآمدی زمانی که فرد قادر است برموانع چالش برانگیز با پشــتکار فائق آید، پیشــرفت می‌کند. تجربه هایی که اطمینان فرد به توانایی هایش را مهیا می‌سازد و به فرد اجازه می‌دهد که مشــکلات و شکست ها را بدون از دســت دادن اعتماد به نفس تحمل کند (پیلی و ویلیامز[۸]،۲۰۰۴).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...