دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 15 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
جدول شماره۲-۱ جمع بندی مطالعات انجام شده در رابطه با سبکهای یادگیری
محقق
سال
عنوان
نتایج
رحمانی شمس
۱۳۷۸
«مقایسه تیپهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشجویان زن و مرد چهار رشته پزشکی، فنی- مهندسی، هنر و علوم انسانی»
نتایج این تحقیق نشان میدهد که افراد با سبک های واگرا و انطبا ق یابنده تمایل به برونگرایی دارند و دانشجویانی که سبک های همگرا و جذب کننده را به کار میبرند به درونگرایی گرایش دارند. همچنین دانشجویان مردی که بیشتر سبکهای انطباق یابنده و همگرا داشتند، روانپریشخو بودند.
محمدزاده
۱۳۸۴
«مقایسه دانشجویان دارای سبکهای یادگیری مختلف از لحاظ ویژگی های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی»
نتیجه گرفت بین سبکهای یادگیری دانشجویان و ویژگی شخصیتی آنها تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین سبکهای یادگیری و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنها تفاوت معناداری مشاهده شد.
ایزدی و محمد زاده ادملایی
۱۳۸۶
«بررسی رابطه سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان های بندپی شرقی شهرستان بابل»
به این نتایج دست یافتند که، بین سبکهای یادگیری و ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان با عملکرد رابطهای معنیدار وجود دارد.
رزم جویی
۱۳۸۸
«رابطه تیپهای شخصیت یونگ و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز»
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تیپهای قضاوتگر و حسی (به نسبت دیگر تیپ ها) پیشرفت تحصیلی بهتری داشتند.
کرونول و مانفردو
۱۹۹۴
«بررسی رابطه سبک یادگیری و عملکرد تحصیلی»
با بهره گرفتن از آزمون های تعقیبی مشخص شد که افراد با سبک یادگیری تفکر انتزاعی از بالاترین نمرهها در پیشرفت تحصیلی برخوردارند
بوساتو، پرینز، الشوت و هاماکر
۱۹۹۸
«رابطه ویژگی های شخصیتی و انگیزه پیشرفت با سبکهای یادگیری دانشجویان»
به نتایج زیر رسیدند: ویژگی شخصیتی برونگرایی با سبکهای یادگیری معنیمداری، بازآفرینیمداری و کاربردمداری، رابطه مثبت دارد. همچنین، ویژگی شخصیتی توافق با سبکهای یادگیری معنیمداری، رابطه مثبت و با سبکیادگیری بدون جهت، رابطه منفی داشت.
دمیرباس و دمیرکان
۲۰۰۳
«بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی وطراحی در کارگاه های طراحی معماری بر اساس سبکهای چهارگانه یادگیری کلب»
به این نتیجه رسیده اند که یادگیرندههای جذبکننده بیشترین پیشرفت و یادگیرندههای انطباقیابنده کمترین پیشرفت را در طول چهار مرحله طراحی در طول یک ترم داشته اند.
آلفرد
۲۰۰۳
«مقایسه سبکهای ارتباطی، سبک یادگیری وابسته به شخصیت در جامعه کلاس دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های مجازی»
نتایج : بین سبک یادگیری احساسی- لمسی با سبک ارتباطی دوستانه و بین سبک یادگیری تفکر حسی با سبکهای ارتباطی نقشپذیری، بشاش بودن و تسلط تفاوت تفاوت معنیداری وجود داشت.
دمیرباس و دمیرکان
۲۰۰۷
«ارتباط عملکرد دانشجویان و سبکهای یادگیری»
یافته های آن ها حاکی از آن است که دانشجویان طراحی بیشترجذب کننده و همگرا هستند و دانشجویان همگرا علاقه بیشتری نسبت به واگراها به طراحی دارند و اینکه باید دانشجویان واگرا را برای ارائه ایدههایشان تشویق کرد تا آن ها بتوانند با ارائه ایدههای جدیدشان موجب جنب و جوش بیشتر در کارگاه های طراحی شوند و همچنین بتوان آن ها را در رسیدن به راه حلهای ایدههای مطرح شده کمک کرد.
۲-۴٫ نتیجه گیری
درمورد مسئله مورد توجه این پژوهش متأسفانه پژوهشی که به شکل مستقیم به موضوع سبکهای یادگیری و رابطه آن با دینباوری در دانشجویان پرداخته باشد در پیشینه پژوهش منابع سندی در دست نیست، در بیشتر پژوهشهای انجام شده از اهمیت سبک یادگیری در شناخت ویژگیهای متفاوت افراد به عنوان یک فاکتور پیشبینی کننده برای مشخص نمودن بسیاری از ویژگیها ی آدمی ذکر گردیده است و اهمیت توجه به آنها در دانشجویان به ابعاد مختلف مورد توجه بوده است و اما آنچه در این بین خصوصاً در ایران کمتر مورد توجه بوده توجه به سبکهای یادگیری به عنوان فاکتور ارزیابی کننده برای مشخص کردن گرایش به دینباوری افراد میباشد.
بر این اساس پژوهش حاضر میتواند رابطهای معنیدار بین سبکهای یادگیری و گرایش به دینباوری در بین دانشجویان جامعه آماری بیابد موضوعی که در هیچ یک از پژوهشهای گذشته مورد توجه قرار نگرفته است.
آنچه مشخص است این است که ما ابتدا باید سبکهای یادگیری دانشجویان شناخت کاملی به دست آورده یعنی تیپهای شخصیتی آنان را شناسایی کرده و بر اساس آن انتظار داشته باشیم که چه گرایشی نسبت به دین دارند. به عنوان مثال از فردی با تیپ شخصیتی درونگرا نباید انتظار داشت که نگرش و گرایش خود را نسبت به دین و مسائل آن به صورت آشکار نشان دهد، این چنین فردی احساسات درونی خود را کمتر به بیرون منعکس می کند و ما نباید انتظاری به غیر از این داشته باشیم.
فصل سوم:
روششناسی پژوهش
۳-۱٫ مقدمه:
این فصل مواردی از جمله روش و ابزارهای جمع آوری داده ها و جامعه آماری مناسب، تعیین، شناسایی و تعریف آن، نمونه های آماری و تعیین آنها از طریق روش نمونه گیری مناسب اختصاص دارد. در ادامه به روش تجزیه و تحلیل داده ها اشاره می شود.
۳-۲٫ روش پژوهش:
روش هر پژوهش تابع هدف و موضوع آن است و به عبارت دیگر هدف پژوهش مشخص می کند که پژوهشگر چه شیوهای را انتخاب نماید تا او را هرچه دقیقتر و سریعتر در دستیابی به پاسخهای احتمالی کمک نماید. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها در زمره پژوهشهای توصیفی است. طرح آن از نوع همبستگی (رگرسیون) میباشد زیرا در این نوع تحقیقات متغییرها دستکاری نمیشوند و همان گونه که هستند در شرایط طبیعی از طریق داده های پرسشنامه مورد بررسی قرار می گیرند.
چون میخواهیم تغییرات متغیر ملاک(دین باوری) را بر اساس متغیر پیش بین(سبک یادگیری یونگ) بررسی کنیم از طرح همبستگی استفاده میکنیم.
این روش برای مطالعه میزان تغییرات یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر است. مزیت عمده آن این است که به محقق اجازه میدهد متغییرهای متعددی را اندازه گیری کند و همزمان همبستگی بین آن ها را محاسبه کند(دلاور،۱۳۹۲).
۳-۳ جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ مشغول به تحصیل هستند که حدود۱۰۰۰۰ نفر میباشند.
۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 05:58:00 ب.ظ ]
|