دانلود فایل های دانشگاهی | ۱-۶-۱ تعریف نظری شیوه های فرزندپروری[۲۴] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
از جمله مسائلی که در حوزه تاب آوری مطرح است نقش ویژگیهای شخصیتی است. بر اساس مدل انتخاب- مقابله افتراقی (بلوگر و زوکرمن[۲۱]، ۱۹۹۷) راهبردهای مقابلهای مورد استفاده در رویارویی با تنش تعیین کننده پیامدهای مثبت و منفی هستند و نوع راهبردهای مقابلهای انتخاب شده به ویژگیهای شخصیتی افراد بستگی دارد. در نتیجه از آنجا که ویژگیهای شخصیتی خاص افراد به کارگیری راهبردهای مقابلهای متفاوت را ترغیب میکنند، افراد به صورت متفاوت به تنش پاسخ
می دهند (بارتلی و روش[۲۲]، ۲۰۱۱).
اینگونه به نظر میرسد که خانواده ها با شیوه ها تربیتی گوناگون که بر فرزندان خود اعمال
میکنند و همچنین افراد با شخصیت متفاوتی از توانایی ، از مقاومت و تحمل غیر همسانی در شرایط سخت و پرخطر برخوردار میشوند که این امر سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه به موضوعات بیان شده، مسئله اساسی در پژوهش حاضر آن است که آیا بین شیوههای فرزند پروری و ویژگیهای شخصیت با تاب آوری در دوره نوجوانی رابطه وجود دارد.
۱-۳ ضرورت پژوهش
تاب آوری مفهوم جدیدی است که در سالهای اخیر مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است و محققان عوامل متعددی از جمله ویژگیهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تاب آوری معرفی کرده اند. در علوم روز روانشناسی موضوعی که به روشنی محقق گشته است تأثیر
ویژگیهای شخصیت افراد بر سبک زندگی آنان میباشد. این موضوع در شیوه وقوع برخورد افراد با مسائل روز تأثیر گذاشته و نتایج رفتاری متفاوتی را به وجود میآورد. این موضوع هم می تواند نوعی از زندگی عاری از استرس و سرشار از آرامش را شامل شود و هم می تواند زمینه را برای به وجود آوردن زندگی ناسالم فراهم سازد. از آنجا که افراد در خانواده هایی با سبکهای متفاوت زندگی میکنند و ویژگیهای متفاوتی دارند، تاب آوری میزان مقابله آنها در مقابل رویدادهای ناخوشایند را تحت تأثیر قرار میگیرد.
بنابرین هر دو عامل محیطی و فردی توانایی نوجوان را برای تاب آور بودن تحت تأثیر قرار می دهند. خانواده ها و مدارس می توانند راهبردهایی را به کار برند تا عوامل محافظت کننده را افزایش داده و تاب آوری را پرورش دهند. با ارائه یک محیط تسهیل کننده، افراد استعداد و گنجایش مثبت و رشد بعضی ویژگیهای تاب آوری را در سرتاسر زندگی دارند. تاب آوری افزایش یافته در بهبود سلامت روان نوجوان مؤثر است (اسپنس[۲۳]، ۲۰۰۰؛ به نقل از محمدی، ۱۳۸۴).
با توجه به تحقیقات اندک در رابطه با بررسی همزمان هر سه متغییر (شیوه های فرزند پروری،
ویژگیهای شخصیت و تاب آوری) الزام به انجام بررسی های گسترده تر در این زمینه به خصوص در بین نوجوانان مشاهده می شود. بنابرین در این پژوهش سعی بر آن است که به این مهم جامه عمل پوشانده شود.
۱-۴ اهداف پژوهش
هدف اصلی پژوهش عبارت است از:
۱-۴-۱ هدف اصلی:
- تعیین سهم شیوه های فرزندپروری و ویژگیهای شخصیت در تاب آوری در نوجوانان.
۱-۴-۲ هدفهای اختصاصی:
-
- تعیین رابطه بین شیوه های فرزندپروری با تاب آوری
-
- تعیین رابطه بین شیوه های فرزندپروی با ویژگیهای شخصیت
- تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیت با تاب آوری
۱-۵ فرضیه ها و سوال پژوهش
-
- بین شیوه های فرزندپروری (اقتدار منطقی، استبدادی، سهلگیرانه) با تاب آوری در دوره نوجوانی ارتباط وجود دارد.
-
- بین ویژگیهای شخصیت با تاب آوری در دوره نوجوانی ارتباط وجود دارد.
- بین شیوه های فرزندپروری (اقتدار منطقی، استبدادی، سهلگیرانه) با ویژگیهای شخصیت در دوره نوجوانی ارتباط وجود دارد.
۱-۵-۳ سوال پژوهش:
- سهم شیوه های فرزندپروری و ویژگیهای شخصیت در پیش بینی تاب آوری نوجوانان چقدر است؟
۱-۶ تعاریف متغییرها
۱-۶-۱ تعریف نظری شیوه های فرزندپروری[۲۴]
دارلینگ و استینبرگ[۲۵] (۱۹۹۳؛ به نقل از گلاسکر و دیگران[۲۶]، ۱۹۹۷) شیوه های فرزندپروری را
اینگونه تعریف می کند: «مجموعه ای از گرایشها، اعمال و جلوههای غیر کلامی، که ماهیت تعامل کودک و والدین را در تمامی موقعیتهای گوناگون مشخص می کند.»
نحوه ارتباط و طرز برخورد والدین نسبت به فرزندان و احساسات و علاقه آنها به یکدیگر و چگونگی دخالت یا عدم دخالت آنها در کارهای مهم و همگان آنهاست (شریعتمداری، ۱۳۷۸؛ به نقل از طبقی، ۱۳۸۸)
۱-۶-۲ تعریف عملیاتی شیوه های فرزندپروری
به نمرهای اشاره دارد که فرد در آزمون شیوه های فرزندپروری بامریند به دست میآورد که شامل سه الگوی مستبدانه، مقتدرانه و سهلگیرانه است.
۱-۶-۳ تعریف نظری ویژگیهای شخصیت[۲۷]
شخصیت در لغتنامه وارن[۲۸] چنین تعریف شده است: «شخصیت به جنبه های عقلی، عاطفی، انگیزشی و فیزیولوژیکی یک فرد گفته می شود.» (پروین،۱۳۷۳؛ به نقل از گروسی، ۱۳۸۰)
آلپورت[۲۹] بیان می کند: « شخصیت سازمانی پویا است که درون فرد قرار گرفته و شامل نیمههای فیزیکی و روانی می شود که تعیین کننده رفتار و فکر است» (شولتز[۳۰]، ۱۹۹۸).
۱-۶-۴ تعریف عملیاتی ویژگیهای شخصیت
ویژگیهای شخصیتی بر اساس پاسخهای افراد به پرسشنامه پنج عاملی شخصیتی نئو[۳۱] به دست می آید.
۱-۶-۵ تعریف نظری تاب آوری
به اعتقاد کامپفر[۳۲] (۱۹۹۹) تاب آوری یعنی «بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعالی بالاتر از وضعیت پیش از بروز شرایط ناگوار، به نحوی که سازگاری مثبت با زندگی می تواند پیامد آن باشد.» (اقدامی و حسینچاری؛ به نقل از جوکار، ۱۳۸۹).
کونور و دیویدسون[۳۳] (۲۰۰۳) معتقدند که «تاب آوری تنها پایداری در برابر آسیبها یا شرایط تهدید کننده نیست، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است.» (نقل از خسروی و دیگران، ۱۳۸۹).
۱-۶-۶ تعریف عملیاتی تاب آوری
پرسشنامه تاب آوری به منظور تفکیک افراد تاب آور از غیر تاب آور در موقعیت های بالینی و غیر بالینی و سنجش آنها مورد استفاده قرار میگیرد. منظور از تاب آوری نمرهای است که آزمودنی در پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون به دست میآورد.
فصل دوم
پیشینه پژوهش
۲-۱ شیوه های فرزندپروری
۲-۱-۱ تعاریف شیوه های فرزندپروری
منظور از شیوه های فرزندپروری والدین، نحوه ارتباط و طرز برخورد والدین نسبت به فرزندان، احساسات و علاقه آنها به یکدیگر و چگونگی دخالت یا عدم دخالت آنها در کارهای مهم و همکاری آنها است (شریعتمداری، ۱۳۷۶).
رابطه بین کودکان و والدین وسایر اعضای خانوده را میتوان به عنوان نظام یا شبکه ای از روابط دانست که در کنش متقابل با یکدیگراند (برون فن برنر[۳۴]، ۱۹۷۹؛ به نقل از برک، ترجمه محمدی، ۱۳۸۳).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 06:48:00 ب.ظ ]
|