دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه – جدول ۴-۳-فراوانی افراد نمونه بر حسب پایه تحصیلی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۳-۶-۱-پیش آزمون
در مرحله پیش آزمون ابتدا پرسش نامه پرخاشگری شهیم (۱۳۸۵) با همکاری معلمین و اولیاء پاسخ داده شد . اگر دانش آموزی واجد ملاک های پرخاشگری مطابق پرسش نامه مذکور بود و در طول مدت پژوهش تحت هیچ گونه مداخله روان درمانی و دارو درمانی نبود با اجازه والدین و معلمین در این پژوهش شرکت داده شد. در نهایت ۳۲ دانش آموز واجد ملاک پرخاشگری شناخته شدند و به عنوان نمونه انتخاب شدند.
در مرحله دوم دانش آموزان نمونه به طور تصادفی در دو گروه ۱۶نفره (گروه آزمایش [قصه گویی] و گروه کنترل ) جایگزین شدند . و روی گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت اما گروه آزمایشی در جلسات قصه درمانی قرار داده شدند . قصه درمانی شامل ۱۰ جلسه هفته ای دوجلسه قصه گویی توسط پژوهشگر انجام گرفت . مدت زمان هر جلسه با توجه به قصه بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه بوده است.
۳-۶-۲-ساختار جلسات قصه درمانی و اصول به کار گرفته شده در این جلسات :
۱-مقدمه چینی و برقراری رابطه عاطفی با دانش آموزان و زمینه سازی برای آماده شدن آن ها به منظور گوش دادن به قصه
۲-قصه گویی با کلمات دارای بار عاطفی : با بهره گرفتن از این روش از کلمات و مفاهیمی استفاده شده که دارای بار عاطفی مثبت بوده و سپس همراه با دانش آموزان جنبههای مختلف قصه به بحث و بررسی گذاشته شد . در این مرحله بر جنبههای مثبت قصه و راه حل های مؤثر به کار برده شده در قصه تمرکز شد.
۳-تطبیق قصه ها با علایق و ویژگی های دانش آموزان : در قصه درمانی می توان مطابق با شرایط کودک قصه را متناسب با شرایط و فضای درمانی کرد.
۴- انعطاف پذیری در قصه : در جلسات قصه درمانی از گروه آزمایش راه حل پرسیده شود و گروه آزمایش احساسات خود را در داستان ها مطرح کنند.
۵- ارائه تصاویر و صحبت کردن درباره مضمون قصه ها با سوالات نیمه سازمان یافته
۶-نقاشی صحنه هایی ز داستان توسط آزمودنی ها و رنگ آمیزی آن
پژوهشگر در جریان قصه درمانی از تمام حواس پنج گانه خود استفاده می کند تا قصه را ملکه ذهن گروه آزمایش سازد.
توجه به عکس العمل های کودکان در جلسات قصه درمانی مورد توجه خاص پژوهشگر بوده در هنگام اجرای قصه درمانی رفتار حالت سطح توجه تماس چشمی، بی قراری ، حالت عضلانی کودکان مورد مشاهده قرارگرفت. با توجه به اصول قصه درمانی سعی شد نتیجه قصه منفی نباشد تا در کودکان احساس گناه ایجاد نشود.
۳-۶-۳- پس آزمون
پس از انجام مداخله و قصه درمانی دوباره پرسش نامه پرخاشگری شهیم (۱۳۸۵) مورد استفاده قرار گرفت و گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد آزمون قرار گرفتند، تا تاثیر متغییر مستقل (قصه درمانی ) بر متغییر وابسته ( پرخاشگری ) مشخص شود.
۳-۷- روش های آماری تحلیل داده ها
داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . در قسمت توصیفی شاخص های میانگین فراوانی انحراف معیار به دست آمد . در قسمت استنباطی فرضیه پژوهش با بهره گرفتن از روش کواریانس، آزمون لون و آزمون تی مستقل مورد آزمون قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مطالب این فصل در دو بخش ارائه میگردد . بخش اول مربوط به اطلاعات توصیفی گروه نمونه میباشد . توصیف داده های جمع آوری شده گامی اساسی در زمینه سازی روندهای استنباطی به شمار می رود . از این رو ابتدا توصیف داده های به دست آمده مورد بررسی قرار میگیرد . جهت تفسیر آسان و درک هر چه بهتر اطلاعات توصیفی از جداول استفاده گردیده است . در بخش توصیفی ویژگی های گروه نمونه ، شاخص های گرایش مرکزی، و شاخص های پراکندگی مربوط به هر متغیر گزارش میشوند.
در بخش دوم به تحلیل های استنباطی پرداخته شده و نمرات به دست آمده از پرسشنامه های پرخاشگری کودکان از طریق تحلیل کواریانس مورد آزمون قرار گرفته است.
۴-۱یافته های توصیفی
در این بخش ویژگی های جمعیت شناختی گروه نمونه ، شاخص های گرایش مرکزی ، شاخص های پراکندگی مربوط به هر متغیر گزارش میشوند.
نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل ۳۲ نفر از دانش آموزان ابتدایی دوره اول که شامل پایه های اول – دوم و سوم ابتدایی میباشند (۱۶ نفر پسر و ۱۶ نفر دختر ) است.
دامنه سنی افراد مورد پژوهش از ۶ تا ۸ سال است. همچنین میانگین و انحراف استاندارد سنی این افراد به ترتیب ۷،۳۷۵ و ۰،۸۳۲۸ میباشد.
۲۱،۷۵ درصد آزمودنی ها ۶ ساله و ۱۸،۷۵ درصد آزمودنی ها ۷ ساله و ۵۹،۵۰ درصد آزمودنی ها ۸ ساله هستند . تعداد دانش آموزان پایه اول ۱۰ نفر دانش آموزان پایه دوم ۱۴ نفر و پایه سوم ۸ نفر میباشد که بیشترین تعداد مربوط به دانش آموزان پایه دوم است و ۴۳،۸ درصد را تشکیل داده است .
همچنین ۵۰ درصد آزمودنی ها پسر و ۵۰ درصد آزمودنی ها دختر بوده اند.
جدول ۴-۱ وضعیت سنی آزمودنی ها
شاخص
متغیر
تعداد میانگین انحراف استاندارد کمترین مقدار بیشترین مقدار
سن ۳۲ ۷،۳۷۵ ۰،۸۳۲۸ ۶ ۸
همان طور که مشاهده می شود کمترین سن ۶سال و بیشترین سن آزمودنی ها ۸ سال است.همچنین میانگین سنی افراد ۷،۳۷۵و انحراف استاندارد آن ۰،۸۳۲۸می باشد.
جدول ۴-۲ فراوانی سن آزمودنی ها را نشان میدهد.
جدول ۴-۲ فراوانی سن آزمودنی ها
شاخص
متغیر
فراوانی درصد درصد تراکمی
۶ساله ۷ ۷۵/۲۱ ۷۵/۲۱
۷ساله ۶ ۷۵/۱۸ ۵۰/۴۰
۸ساله ۱۹ ۵۰/۵۹ ۱۰۰
مجموع ۳۲ ۱۰۰
همان طور که در جدول ۴-۲ مشاهده می شود ۷۵/۲۱درصد آزمودنی ها ۶ساله و ۷۵/۱۸ درصد آزمودنی ها ۷ساله و ۵۰/۵۹ درصد آزمودنی ها ۸ ساله هستند.
جدول ۴-۳-فراوانی افراد نمونه بر حسب پایه تحصیلی
پایه تحصیلی
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تراکمی
پایه اول
۱۰
۳۱،۳
۳۱،۳
پایه دوم
۱۴
۴۳،۸
۷۵،۰
پایه سوم
۸
۲۵،۰
۱۰۰
جمع کل
۳۲
۱۰۰
همان طور که در جدول ۴-۳-ملاحظه می شود، تعداد دانش آموزان پایه اول ۱۰ نفر دانش آموزان پایه دوم ۱۴نفر و پایه سوم ۸ نفر می باشدکه بیشترین تعداد مربوط به دانش آموزان پایه دوم است. و ۴۳،۸ درصد را تشکیل داده است.
جدول ۴-۴ فراوانی جنسیت آزمودنی ها را نشان میدهد.
جدول ۴-۴وضعیت جنسیت در آزمودنی ها
شاخص
متغیر
فراوانی درصد درصد تراکمی
پسر ۱۶ ۵۰ ۵۰
دختر ۱۶ ۵۰ ۱۰۰
مجموع ۳۲ ۱۰۰
جدول ۴-۴ نشان میدهد که ۵۰ درصد آزمودنی ها پسر و ۵۰ درصد آزمودنی ها دختر هستند .
به منظور توصیف نمونه مورد بررسی به لحاظ متغیرهای پژوهش یافته های توصیفی هر متغیر محاسبه و در جدول ۴-۵- گزارش شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-10-01] [ 05:56:00 ب.ظ ]
|