جدول(۱-۴) شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (آماری) ۷۰

جدول(۲-۴) آزمون کالموگراف – اسمیرنوف K-S برای متغیرهای وابسته ۷۱

جدول(۳-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها در ۷۲

جدول(۴-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها ۷۳

جدول (۵-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها ۷۳

جدول (۶-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۴

جدول (۷-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۵

جدول (۸-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۵

جدول (۹-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۰-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۱-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۲-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود ۷۹

جدول (۱۳-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود ۷۹

جدول (۱۴-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود در ۷۹

جدول( ۱۵-۴ )خلاصه یافته های حاصل از آزمون فرضیه‌ها ۸۰

جدول ( ۱-۱) خلاصه ی تحقیقات انجام شده ‌در مورد اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان معیاری برای نقد شوندگی سهام ۱۱

جدول(۱-۴) شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (آماری) ۷۰

جدول(۲-۴) آزمون کالموگراف – اسمیرنوف K-S برای متغیرهای وابسته ۷۱

جدول(۳-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها در ۷۲

جدول(۴-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها ۷۳

جدول (۵-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با رتبه نقد شوندگی شرکت‌ها ۷۳

جدول (۶-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۴

جدول (۷-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۵

جدول (۸-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت نقد شوندگی آمیوست ۷۵

جدول (۹-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۰-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۱-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نقد شوندگی شرکت‌ها به روش نرخ گردش ۷۷

جدول (۱۲-۴) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود ۷۹

جدول (۱۳-۴) تحلیل واریانس رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود ۷۹

جدول (۱۴-۴) ضرایب معادله رگرسیون برای متغیرهای سیاست‌های تقسیم سود با نسبت عدم نقد شوندگی آمیهود در ۷۹

جدول( ۱۵-۴ )خلاصه یافته های حاصل از آزمون فرضیه‌ها ۸۰

چکیده:

با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل مؤثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکت‌ها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه‌ها بر روی ۱۸۵ عضو نمونه انجام شده است .

نتایج تحقیق نشان می‌دهد ، در سطح ۹۵ درصد اطمینان بین سیاست تقسیم سود و رتبه نقد شوندگی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد . و بین سیاست تقسیم سود و نقد شوندگی با روش نرخ گردش ، نسبت آمیوست و نسبت آمیهود رابطه معنا داری وجود ندارد .

واژه های کلیدی : سیاست‌های تقسیم سود ، رتبه نقد شوندگی ، نقد شوندگی به روش نرخ گردش ، نسبت آمیوست ، نسبت آمیهود

مقدمه:

تعریف و اندازه گیری نقدشوندگی آسان نیست ، اما به طور کلی نقدشوندگی، توانایی بازار برای جذب حجم عظیم معاملات بدون ایجاد نوسان بیش از اندازه در قیمت تعریف می شود. علاوه بر این، ویژگی اصلی بازارهای نقد[۱] (دارای نقدشوندگی بالا (، اندک بودن فاصله ی بین قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش است. بدین معنا که معاملات به روش مقرون به صرفه ای اجرا می‌شوند.

نقدشوندگی در بازارهای ثانویه در موفقیت عرضه های عمومی نقش تعیین کننده ای دارد و موجب کاهش هزینه و ریسک پذیره نویسان[۲] و بازارسازان می شود. همچنین هزینه ی سرمایه گذاران از طریق کاهش دامنه ی نوسان و هزینه های معاملاتی، کاهش می‌یابد. ‌بنابرین‏ از دیدگاه کلان، وجود بازارهای سرمایه نقد برای تخصیص کارای سرمایه ضروری است. این امر هزینه ی سرمایه ناشران را نیز کاهش می‌دهد. از دیدگاه خرد، بازار سرمایه نقد امکان دسترسی به سرمایه گذاران مختلف با استراتژیهای معاملاتی متنوع را نیز فراهم می آورد.

اکثر سرمایه گذاران )با افق سرمایه گذاری کوتا ه مدت( سهام بسیارنقدشونده را بر سهام کم نقدشونده ترجیح می‌دهند. منظور از نقدشوندگی، صرفاً سهولت در خرید و فروش دارایی مورد نظر است. از مهمترین عوامل مربوط به نقدشوندگی بازار سهام می توان به اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام اشاره کرد. نیاز به درک و اندازه گیری عوامل تعیین کننده ی اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش معامله گران در ارزیابی ساختار بازار رقابتی بسیار ضروری می‌باشد.

فصل اول

کلیات تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...