بر این اساس (ماسالوبیا، ۲۰۰۸) به بررسی ۱۷ مقاله مرتبط با ارزشیابی تأثیر، آموزش کارآفرینی پرداخته شیوه های ارزشیابی آموزش کارآفرینی را بر حسب بالاترین رتبه گروه بندی ‌کرده‌است. ویژگی‌های بیشتر تحقیقات انجام گرفته در خصوص ارزشیابی آموزش کارآفرینی بر یک برنامه خاص و نتایج فوری آن تمرکز و تأکید ‌داشته‌اند. و نشان داده‌اندکه کارآفرینی قابل آموزش و یادگیری است. برخی مطالعـات در سطح خرد نشان داده‌اند که افراد شرکت کننده در اینگونه دوره های آموزشی نسبت بـه کسانی که در دیگر دوره های شغلی شرکت کرده‌اند، کسب و کارهـای بـیشتـری را (Rasmussen و CLARK، ۲۰۰۶) راه‌اندازی کرده‌اند مطالعات سطح کلان نیز نشان داده که آموزش دانش و مهـارتهـای کارآفرینانـه بـر افزایش نرخ راه‌اندازی و رشد بنگاه های اقتـصادی اثـر مـستقیم و مثبـت دارد و باعـث توسعه‌ اقتصادی و بهبود کمی و کیفی بنیانگذاران کسب و کارهای جدید خواهد شد (FIET، ۲۰۰۱) (klofsten، ۲۰۰۰) به گفته پیتر دراکر “اکثر آنچـه راجـع بـه کـارآفرینی مـی‌شـنوید اشـتباه اسـت. کارآفرینی سحر و جادو نیست، عجیب و غریب نیست، استعداد ژنتیکی نیست بلکه یک رشته است مانند دیگر رشته‌های علمی که قابل آموزش و یادگیری است” (حسینی خواه و همکاران، ۱۳۸۵ ،ص ۶).

طی سال‌های اخیر تمایل محققان دربـاره‌ی بررسـی رابطـه‌ی میـان کـارآفرینی و آموزش و به ویژه، آموزش کارآفرینی افزایش یافته است. گسترش برنامه های آمـوزش کارآفرینی از یک سو و افزایش منابع اختصاص یافته به چنین اقداماتی، تمایل در حـال گسترشی را هم از سوی تأمین کنندگان سرمایه و هم از سوی مراکز آموزشی-تربیتی و سازمان‌های مرتبط دولتی درباره اثربخشی و قابلیت و کارآمدی این برنامه ها بـه همـراه شناسایی و انتشار بهترین اقدامات ایجاد کرده‌اند. چندین محقق در رابطه با تأثیر مـستقیم (کسب و کار جدید و تولید شغل) یـا غیـر مـستقیم (روحیـه‌ی کـارآفرینی در حـال گسترش) بر توسعه اقتصادی، راه‌هایی را بـرای ارزیـابی آمـوزش کـارآفرینی کـشف کرده‌اند و پیچیدگی این مقوله را تعیین کرده‌اند.

بسیاری از محققان از جمله بلاک، جیب، استامپف، استانورس، کوران ، استری، یانگ هیل و اسیند ‌به این مطلب اشاره کرده‌اند که نه تنها تعداد تحقیقـات عملـی انجـام شـده در این‌باره پایین است بلکه عمده این تحقیقات نیز تمایل به تمرکز بر یـک برنامـه‌ ‌داشته‌اند(Colette،Henry ، ۲۰۰۵). نتایج جیب ‌در مورد تحقیقات انجام شده با بهره گرفتن از الگوهای تجزیه و تحلیل هزینه-فایده آموزش، تردید دارد که آیا یک پاسخ روشن برای پرسش “تأثیر آموزش” پیـدا شـده است یا خیر. استری و همکارانش بیان ‌داشته‌اند که بهترین ابزارهای ارزیـابی دوره‌هـای آموزش کارآفرینی باید در درجه اول اقتصادی باشـند و بتواننـد سـنجش مناسـبی از مؤلفه‌هایی همچون مشاغل شروع شده یا ممانعت شده، ایجاد و افزایش درآمـد، خلـق و نگهداری شغل و سود مالی کسب شده، ارائه دهند. کلارک و همکارانش در تحقیقات خود ‌به این نتیجه رسیده‌اند کـه ارزیـابی‌هـای آموزشـی انـدکی بـا اسـتفاده از معیـار اندازه‌گیری مشاغل جدید انجام شده‌است. در عـوض بـسیاری از برنامـه‌هـای ارزیـابی، متغیرهایی از جمله دانش استاد، سبک اجرا و میـزان دشـواری سـطح مطالـب را انـدازه گرفته‌اند. ‌بنابرین‏ تأکیدی بر مفاهیم مـالی یـک دوره آموزشـی وجـود نداشـته اسـت (Colette،Henry ، ۲۰۰۵).

مقاله‌ای در رابطه با تاثیر آموزش بر رفتار کارآفرینانه

در مقاله ای با عنوان تأثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه‌ رفتارهای کارآفرینانه – مطالعه موردی: آموزش های کارآفرینی وزارت کار وامور اجتماعی، نوشته ی سعیدی مهر آباد محمد،مهتدی محمد مهدی به بررسی این موضوع پرداخته نتایج آن ارائه می‌گردد.

آن گونه که در بخش‌های قبلی اشاره شد آموزش کـارآفرینی بـا اهـداف و نتـایج خاصی دنبال می‌شود که علاوه بـر تغییـر دانـش و نگـرش افـراد، تقویـت رفتارهـای کارآفرینانه نیز یکی از این اهداف به شمار می‌آید. این هدف به ویـژه بنـا بـه برخـی ملاحظات سیاسی و اجتماعی ممکن اسـت در شـرایط خـاص از اهمیـت ویـژه ای نیـز برخوردار شود. در این بخش الگویی به منظور ارزیابی تأثیر آموزش بر بروز رفتارهای کارآفرینانـه ارائه شده و سپس نتایج آن در قالب یک مطالعـه‌ی مـوردی بـر شـرکت کننـدگان در دوره های آموزش کارآفرینی وزارت و کار و امور اجتماعی تشریح می‌شود.

در گام نخست با مرور ادبیات کارآفرینی و مفهوم فرایند کارآفرینی به عنوان مدت زمان تصمیم به انجام یک فعالیت اقتصادی تا اولین فروش برنامه‌ریزی شده و تلفیـق آن با منحنی عمر سازمان‌ها و نیز سطوح بیان‌شده در آموزش کارآفرینی پـنج سـطح بـرای سنجش وضعیت کسب و کار هر یک از افراد عضو جامعه در نظر گرفته شـده کـه بـه شرح زیر است (احمدپور داریـانی، ۱۳۸۶ ،ص ۱۸۹) ،(موسـوی بازرگـانی، ۱۳۸۶ ،ص ۵۲)، (Harry Matlay، ۲۰۰۸):

۱ .فعلاً تصمیمی درباره راه‌اندازی کسب و کار مستقل ندارم.

۲ .به دنبال ایده مناسبی برای کسب و کار خود هستم یا ایده کسب و کـار خـود را انتخاب کرده و در حال جمع‌ آوری اطلاعات هستم.

۳ .در حال راه‌اندازی کسب و کار مورد نظرم هستم.

۴ .به تازگی کسب و کاری برای خود راه‌اندازی کرده‌ام یا در حال حاضر صاحب یک کسب و کار هستم ولی فعلاً برنامه‌ای برای توسعه‌ آن در حال اجرا ندارم.

۵ .صاحب یک کسب و کار مستقل بوده و در حال توسعه‌ آن هستم یا به تازگی آن را توسعه داده‌ام.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...